Rejestr wyborców - wpis do rejestru wyborców

2018-06-06 1242
Art. czytany: 3528 razy

Rejestr wyborców - wpis do rejestru wyborców

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Spraw Obywatelskich
Ewidencja Ludności

Urząd Gminy Łączna (parter, pokój nr 6) tel.(41) 25-48-964

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
• wyborcy stale zamieszkali w gm. Łączna bez zameldowania na pobyt stały
• wyborcy nigdzie niezamieszkali, stale przebywający w gm. Łączna
• wyborcy stale zamieszkali w gm. Łączna pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały w gm. Łączna

Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 7:30—16:00
wtorek-czwartek 7:30—15:30
piątek 7:30—15:00

Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
Z uwagi na to, że zgodnie z art. 20 § 2 Kodeksu wyborczego przed wydaniem decyzji o wpisaniu do rejestru wyborców Wójt Gminy Łączna jest obowiązany sprawdzić, czy osoba wnosząca wniosek spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze Gminy Łączna, należy przedstawić dowody potwierdzające stałe zamieszkiwanie pod wskazanym we wniosku adresem. Mogą to być: tytuł prawny do lokalu - akt własności, umowa najmu; oświadczenie właściciela lub najemcy lokalu o tym, że wskazana osoba stale zamieszkuje w danym lokalu, zeznania świadków, rachunki dot. przedmiotowego lokalu wystawione na osobę ubiegającą się o wpisanie do rejestru wyborców itp.)

W przypadku gdy dowodem na potwierdzenie stałego zamieszkiwania mają być zeznania świadków, należy ze świadkami zgłosić się w tut. Urzędzie celem przesłuchania ich do protokołu.

Opłaty:
Bez opłat

Termin i sposób załatwienia sprawy:
W ciągu 3 dni wydana zostaje decyzja o wpisaniu bądź odmowie wpisania do rejestru wyborców.

Tryb odwoławczy:
Na decyzję w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego dla miejsca zamieszkania wyborcy sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Łączna, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (tekst jednolity Dz. U. z 2017r., poz. 15)
2) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz.1267 ze zm.)
3) Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (t. j. Dz. U. z 2017, poz. 1316)

Wymagane wnioski i dokumenty:

• wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
• kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wyborcy
• pisemna deklaracja, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Fakultatywny załącznik:
1) Oświadczenie właściciela nieruchomości, że dana osoba tam zamieszkuje.