UCHWAŁA NR X/86/2011 RADY GMINY ŁĄCZNA z dnia 8 września 2011 r

2011-09-27 1512
Art. czytany: 3526 razy

UCHWAŁA NR X/86/2011
RADY GMINY ŁĄCZNA
z dnia 8 września 2011 r.
w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Łącznej
Na podstawie art. 62 ust. 1 i 3, w związku z art. 5 „c” pkt 1 i art. 58 ust.1 i 2 ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572
z późn. zm.) oraz art. 7 ust. 1 pkt 8 i art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. „h” ustawy z dnia 8 marca
1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142 poz.1591 z późn. zm.), po
uzyskaniu pozytywnej opinii Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach Rada
Gminy Łączna uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Z dniem 1 listopada 2011 r. tworzy się Zespół Szkół w Łącznej, zwany
dalej Zespołem.
2. W skład Zespołu wchodzą: Gimnazjum w Łącznej, Szkoła Podstawowa im.
Armii Krajowej Korpus „Jodła” w Łącznej o strukturze organizacyjnej klas IVI
z oddziałem przedszkolnym.
3. Szkoły wchodzące w skład Zespołu są jednostkami budżetowymi.
4. Zespół przejmuje wszelkie należności i zobowiązania połączonych szkół.
5. Majątek szkół staje się w całości majątkiem Zespołu.
§ 2. Obwodem Zespołu objęte są miejscowości:
1) dla uczniów Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej Korpus „Jodła” w Łącznej:
Czerwona Górka, Jęgrzna od nr 78 do nr 93, Kamionki, Łączna, Osełków, Ostrów,
Podłazie, Podzagnańszcze, Stawik, Zagórze, Zaskale.
2) dla uczniów Gimnazjum w Łącznej: teren całej Gminy Łączna, zgodnie
z uchwałą Nr V/26/2011 Rady Gminy Łączna z dnia 24 lutego 2011r. w sprawie
założenia Gimnazjum w Łącznej.
§ 3. Organizację Zespołu określa statut, stanowiący załącznik do niniejszej
uchwały.
§ 4. Niniejsza uchwała stanowi akt założycielski Zespołu Szkół w Łącznej.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Łączna.
§ 6. 1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa
Świętokrzyskiego.
Id: RSOCAZHRNUKWPMEFFPVOHLLJO.
Podpisany Strona 1
Uzasadnienie
do Uchwały Nr X/86/2011 Rady Gminy Łączna z dnia 8 września 2011 roku.
Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół. Połączenie
nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek
i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut
zespołu nie stanowi inaczej. Dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły
w rozumieniu ustawy.
Zamiar utworzenia Zespołu Szkół jest podyktowany warunkami lokalowymi,
społecznymi oraz względami ekonomicznymi.
Szkoła podstawowa oraz gimnazjum funkcjonować będą w jednym budynku ze
wspólną salą gimnastyczną oraz zapleczem kuchennym. Ponadto budynek posiada
wspólne instalacje: elektryczną, wodną oraz centralnego ogrzewania. Utworzenie
zespołu szkół stworzy lepsze warunki do racjonalnego zarządzania wspólnym
obiektem oraz spowoduje obniżenie kosztów funkcjonowania jednostek szkolnych
poprzez zorganizowanie wspólnej obsługi oraz zapewnienie jednolitego
kierownictwa (zmniejszenie liczby stanowisk kierowniczych). Do szkoły
podstawowej uczęszcza 273 uczniów natomiast do gimnazjum 156 uczniów.
Połączenie szkół w Zespół wpłynie korzystnie na wspólną działalność
wychowawczą, opiekuńczą i dydaktyczną:
wzajemne
sąsiedztwo, wspólna baza i wyposażenie, organizacja świetlicy
i żywienia a zwłaszcza wspólne pełnowymiarowe zaplecze sportowo – rekreacyjne
rozwiną zachowania interpersonalne uczniów i poprawią wzajemne relacje między
nimi,
monitoring
elektroniczny całego obiektu znacznie poprawi bezpieczeństwo
dzieci i pracowników,
przebywanie
nauczycieli zespołu w jednym kompleksie sprzyja integracji, co
jest ze wszech miar pożądane, uzupełnianie wymiaru zajęć nauczycieli w jednej
szkole zajęciami w drugiej, korelacja programowa, ciągłość nauczania,
rozwiązywanie problemów wychowawczych, poznanie uczniów i ich problemów,
przekazywanie wiedzy o uczniach, wyrównywanie braków edukacyjnych to tylko
niektóre korzyści płynące z takiej sytuacji.
ciągłość
procesu dydaktycznego na poszczególnych etapach edukacyjnych,
może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprawdzianów i egzaminów przez co
podniesie konkurencyjność całej jednostki.
Zamiar utworzenia Zespołu Szkół w Łącznej uzyskał pozytywną opinię
Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty oraz Rad Pedagogicznych Szkoły
Podstawowej w Łącznej i Gimnazjum w Łącznej.
Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały uważam za zasadne.
Id: RSOCAZHRNUKWPMEFFPVOHLLJO.
Podpisany Strona 1
Załącznik do Uchwały Nr X/86/2011
Rady Gminy Łączna
z dnia 8 września 2011 r.
STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ W ŁĄCZNEJ
Rozdział 1.
PRZEPISY WSTĘPNE
§ 1. §1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 1.
Zespole należy
przez to rozumieć Zespół Szkół w Łącznej , 2. Statucie należy
przez to rozumieć Statut Zespołu Szkół w Łącznej, 3. Ustawie należy
przez to
rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004r. Nr
256, poz. 2572 z późn. zm. ), 4. Dyrektorze, Wicedyrektorze , Radzie Pedagogicznej ,
Samorządzie Uczniowskim i Radzie Rodziców należy
przez to rozumieć organy
działające w Szkołach wchodzących w skład Zespołu, 5. Uczniach i rodzicach należy
przez to rozumieć uczniów w Szkołach wchodzących w skład Zespołu oraz
ich rodziców lub prawnych opiekunów, 6. Wychowawcy należy
przez to rozumieć
nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden
z oddziałów Szkoły wchodzącej w skład Zespołu, 7. Organie prowadzącym Zespół
Szkół w Łącznej należy
przez to rozumieć Gminę Łączna, 8. Organie sprawującym
nadzór pedagogiczny nad Zespołem Szkół w Łącznej należy
przez to rozumieć
Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach.
Rozdział 2.
Podstawowe informacje o Zespole Szkół
§ 2. 1. W skład Zespołu Szkół w Łącznej wchodzą publiczne szkoły: 1)
Gimnazjum w Łącznej, 2) Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej Korpus „Jodła”
w Łącznej. 2. Siedziba Zespołu Szkół w Łącznej znajduje się w miejscowości :
Kamionki 63. 26140
Łączna 3.Ustalona nazwa : Zespół Szkół w Łącznej. Nazwa
szkoły wchodzącej w skład Zespołu składa się z nazwy Zespołu i nazwy szkoły, tj. :
„Zespół Szkół w Łącznej Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej Korpus „Jodła”
w Łącznej” lub „ Zespół Szkół w Łącznej Gimnazjum w Łącznej”. 4. Połączenie
szkół, o których mowa w ust. 2 nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad
rodziców i samorządów uczniowskich połączonych szkół.
Id: RSOCAZHRNUKWPMEFFPVOHLLJO.
Podpisany Strona 2
Rozdział 3.
Cele i zadania Zespołu Szkół
§ 3. 1. Szkoły wchodzące w skład Zespołu realizują cele i zadania określone
w ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. 2. Szkoły
wchodzące w skład Zespołu realizują swoje cele i zadania na podstawie własnych
statutów. 3. Rodzice i nauczyciele na zasadach określonych w Statutach Szkół
wchodzących w skład Zespołu, współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
i kształcenia dzieci . 4. Zadania wychowawcy określają Statuty Szkół wchodzących
w skład Zespołu.
Rozdział 4.
Wewnątrzszkolny system oceniania
§ 4. Szczególne cele i treści oceniania wewnątrzszkolnego regulują odrębne
przepisy i Statuty Szkół wchodzących w skład Zespołu.
Rozdział 5.
Zarządzanie Zespołem Szkół
§ 5. 1. Zadania i kompetencje organu prowadzącego Zespół oraz organu
sprawującego nad Zespołem nadzór pedagogiczny, określają odrębne przepisy. 2.
Organy, o których mowa w ust. 1 mogą ingerować w działalność Zespołu wyłącznie
w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. 3. Zespołem Szkół kieruje Dyrektor,
przy pomocy Wicedyrektora. 4. Kolegialnymi organami Szkół wchodzących w skład
Zespołu w zakresie realizacji ich statutowych zadań dotyczących kształcenia,
wychowania i opieki są ich Rady Pedagogiczne. 5. W Szkołach wchodzących
w skład Zespołu działają organy Samorządu Uczniowskiego oraz Rady Rodziców
jeżeli zostały utworzone zgodnie z postanowieniami ustawy i Statutami tych Szkół. 6.
Organy, o których mowa w pkt. 5 wzajemnie się informują o podstawowych
kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
§ 6. 1.Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał organów statutowych Szkół, jeżeli
są niezgodne z przepisami prawa. 2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor
niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad Zespołem, a w
sprawach wymienionych w art. 34 a ust. 1 ustawy także
organ prowadzący Zespół
Szkół.
Id: RSOCAZHRNUKWPMEFFPVOHLLJO.
Podpisany Strona 3
§ 7. 1. Stanowisko Dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący
Zespół. 2. Postępowanie, o którym mowa w ust. 1 , określają odrębne przepisy. 3. Do
zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie
pracy Zespołu. 4. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych
warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
Zespołu. 5. Szczegółowe zadania Dyrektora określają odrębne przepisy. 6. Dyrektor
jest przedstawicielem Zespołu na zewnątrz oraz ¬w sprawach wynikających z ustawy
organem
prowadzącym postępowanie administracyjne w rozumieniu Kodeksu
postępowania administracyjnego. 7. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor
współpracuje z organami statutowymi Szkół wchodzących w skład Zespołu. 8.
W Zespole utworzone jest stanowisko wicedyrektora. 9. Powierzenie tego stanowiska
i odwołanie z niego dokonuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego
Zespół i Rad Pedagogicznych. 10. Do zadań wicedyrektora, w szczególności należy:
1) organizacja procesu dydaktycznego, 2) prowadzenie dokumentacji dydaktycznej,
3) sprawy osobowe nauczycieli, 4) organizowanie samokształcenia nauczycieli, 5)
sporządzanie sprawozdań GUS w zakresie działalności dydaktycznowychowawczej
szkoły i spraw nauczycieli, 6) prowadzenie dokumentacji w sprawie odznaczeń
wyróżnień i nagród dla nauczycieli, 7) praca w zespole kierowniczym. .
§ 8. Rada Pedagogiczna
1.W każdej Szkole wchodzącej w skład Zespołu działają odrębne Rady
Pedagogiczne. 2.Przewodniczącym Rad Pedagogicznych Szkół wchodzących
w skład Zespołu jest Dyrektor Zespołu. 3.Zasady funkcjonowania Rad
Pedagogicznych określają Regulaminy działalności uchwalone przez Rady
Pedagogiczne tych Szkół. 4. Rady Pedagogiczne wspólnie mogą brać udział
w spotkaniach dotyczących Zespołu.
§ 9. Rada Rodziców.
1. W Szkołach wchodzących w skład Zespołu działają odrębne Rady Rodziców.
2. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców określa
Regulamin działalności Rady Rodziców każdej ze Szkół. 3. Kompetencje Rady
Rodziców określają odrębne przepisy . 4. Rady Rodziców wspólnie mogą brać
udział w spotkaniach dotyczących Zespołu.
§ 10. Samorząd Uczniowski.
1. W Szkołach wchodzących w skład Zespołu działają odrębne samorządy
uczniowskie. 2.Zasady wybierania, działania oraz kompetencje organów
Samorządu Uczniowskiego określają odrębne przepisy oraz Regulamin Samorządu
Uczniowskiego każdej ze Szkół.
§ 11. Organizacja Zespołu Szkół.
1. Termin rozpoczęcia i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych
oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego. 2.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określają arkusze
organizacji Szkół wchodzących w skład Zespołu, opracowane na podstawie
szkolnego planu nauczania, z uwzględnieniem przyznanych dla Zespołu środków
Id: RSOCAZHRNUKWPMEFFPVOHLLJO.
Podpisany Strona 4
finansowych. 3. Arkusze organizacji Szkół zatwierdza organ prowadzący. 4.
Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne
przepisy .
§ 12. 1. Pozalekcyjną formą wychowawczo opiekuńczej
działalności Zespołu
jest świetlica. 2. Zajęcia w świetlicy realizuje się zgodnie z planem pracy Zespołu. 3.
Zajęcia w świetlicy prowadzone są w grupach wychowawczych, liczących do 30
uczniów. 4. Szczegółową organizację i funkcjonowanie świetlicy określają odrębne
przepisy oraz Statuty Szkół wchodzących w skład Zespołu. 5. Biblioteka jest
pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań
edukacyjnych Zespołu, doskonalenia warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy
pedagogicznej wśród rodziców i uczniów oraz w miarę możliwości wiedzy
o regionie. 6. Biblioteka Zespołu ściśle współpracuje z Gminną Biblioteką Publiczną
w Łącznej. 7. Szczegółową organizację i funkcjonowanie biblioteki szkolnej
określają odrębne przepisy oraz Statuty Szkół wchodzących w skład Zespołu. 8.
W Zespole funkcjonuje stołówka szkolna. Ze stołówki szkolnej mogą korzystać
uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy Zespołu. 9. Szczegółowe zasady
działalności stołówki szkolnej określają odrębne przepisy. 10. Zakres zadań
i obowiązków pracowników Szkoły określają odrębne przepisy oraz Statuty Szkół
wchodzących w skład Zespołu.
§ 13. Postanowienia końcowe.
1. Szkoły wchodzące w skład Zespołu używają odrębnych pieczęci urzędowych
zgodnie z obowiązującymi przepisami. 2. Zasady gospodarki finansowej Zespołu
określają odrębne przepisy. 3. W zakresie spraw uregulowanych odmiennie
w Statucie Zespołu, tracą moc postanowienia zawarte w statutach Szkół
wchodzących w skład Zespołu. 4. Dyrektor Zespołu zapewnia możliwość
zapoznania się z niniejszym statutem wszystkim organom Zespołu.
§ 14. Statut obowiązuje od dnia 1 listopada 2011 roku.