UCHWAŁA NR X/86/2011 RADY GMINY ŁĄCZNA z dnia 8 września 2011 r 2011-09-27 1512 Art. czytany: 3917 razy UCHWAŁA NR X/86/2011 RADY GMINY ŁĄCZNA z dnia 8 września 2011 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Łącznej Na podstawie art. 62 ust. 1 i 3, w związku z art. 5 „c” pkt 1 i art. 58 ust.1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) oraz art. 7 ust. 1 pkt 8 i art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. „h” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142 poz.1591 z późn. zm.), po uzyskaniu pozytywnej opinii Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach Rada Gminy Łączna uchwala, co następuje: § 1. 1. Z dniem 1 listopada 2011 r. tworzy się Zespół Szkół w Łącznej, zwany dalej Zespołem. 2. W skład Zespołu wchodzą: Gimnazjum w Łącznej, Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej Korpus „Jodła” w Łącznej o strukturze organizacyjnej klas IVI z oddziałem przedszkolnym. 3. Szkoły wchodzące w skład Zespołu są jednostkami budżetowymi. 4. Zespół przejmuje wszelkie należności i zobowiązania połączonych szkół. 5. Majątek szkół staje się w całości majątkiem Zespołu. § 2. Obwodem Zespołu objęte są miejscowości: 1) dla uczniów Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej Korpus „Jodła” w Łącznej: Czerwona Górka, Jęgrzna od nr 78 do nr 93, Kamionki, Łączna, Osełków, Ostrów, Podłazie, Podzagnańszcze, Stawik, Zagórze, Zaskale. 2) dla uczniów Gimnazjum w Łącznej: teren całej Gminy Łączna, zgodnie z uchwałą Nr V/26/2011 Rady Gminy Łączna z dnia 24 lutego 2011r. w sprawie założenia Gimnazjum w Łącznej. § 3. Organizację Zespołu określa statut, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały. § 4. Niniejsza uchwała stanowi akt założycielski Zespołu Szkół w Łącznej. § 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Łączna. § 6. 1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego. Id: RSOCAZHRNUKWPMEFFPVOHLLJO. Podpisany Strona 1 Uzasadnienie do Uchwały Nr X/86/2011 Rady Gminy Łączna z dnia 8 września 2011 roku. Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły w rozumieniu ustawy. Zamiar utworzenia Zespołu Szkół jest podyktowany warunkami lokalowymi, społecznymi oraz względami ekonomicznymi. Szkoła podstawowa oraz gimnazjum funkcjonować będą w jednym budynku ze wspólną salą gimnastyczną oraz zapleczem kuchennym. Ponadto budynek posiada wspólne instalacje: elektryczną, wodną oraz centralnego ogrzewania. Utworzenie zespołu szkół stworzy lepsze warunki do racjonalnego zarządzania wspólnym obiektem oraz spowoduje obniżenie kosztów funkcjonowania jednostek szkolnych poprzez zorganizowanie wspólnej obsługi oraz zapewnienie jednolitego kierownictwa (zmniejszenie liczby stanowisk kierowniczych). Do szkoły podstawowej uczęszcza 273 uczniów natomiast do gimnazjum 156 uczniów. Połączenie szkół w Zespół wpłynie korzystnie na wspólną działalność wychowawczą, opiekuńczą i dydaktyczną: wzajemne sąsiedztwo, wspólna baza i wyposażenie, organizacja świetlicy i żywienia a zwłaszcza wspólne pełnowymiarowe zaplecze sportowo – rekreacyjne rozwiną zachowania interpersonalne uczniów i poprawią wzajemne relacje między nimi, monitoring elektroniczny całego obiektu znacznie poprawi bezpieczeństwo dzieci i pracowników, przebywanie nauczycieli zespołu w jednym kompleksie sprzyja integracji, co jest ze wszech miar pożądane, uzupełnianie wymiaru zajęć nauczycieli w jednej szkole zajęciami w drugiej, korelacja programowa, ciągłość nauczania, rozwiązywanie problemów wychowawczych, poznanie uczniów i ich problemów, przekazywanie wiedzy o uczniach, wyrównywanie braków edukacyjnych to tylko niektóre korzyści płynące z takiej sytuacji. ciągłość procesu dydaktycznego na poszczególnych etapach edukacyjnych, może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprawdzianów i egzaminów przez co podniesie konkurencyjność całej jednostki. Zamiar utworzenia Zespołu Szkół w Łącznej uzyskał pozytywną opinię Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty oraz Rad Pedagogicznych Szkoły Podstawowej w Łącznej i Gimnazjum w Łącznej. Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały uważam za zasadne. Id: RSOCAZHRNUKWPMEFFPVOHLLJO. Podpisany Strona 1 Załącznik do Uchwały Nr X/86/2011 Rady Gminy Łączna z dnia 8 września 2011 r. STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ W ŁĄCZNEJ Rozdział 1. PRZEPISY WSTĘPNE § 1. §1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 1. Zespole należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Łącznej , 2. Statucie należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkół w Łącznej, 3. Ustawie należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm. ), 4. Dyrektorze, Wicedyrektorze , Radzie Pedagogicznej , Samorządzie Uczniowskim i Radzie Rodziców należy przez to rozumieć organy działające w Szkołach wchodzących w skład Zespołu, 5. Uczniach i rodzicach należy przez to rozumieć uczniów w Szkołach wchodzących w skład Zespołu oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów, 6. Wychowawcy należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów Szkoły wchodzącej w skład Zespołu, 7. Organie prowadzącym Zespół Szkół w Łącznej należy przez to rozumieć Gminę Łączna, 8. Organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem Szkół w Łącznej należy przez to rozumieć Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach. Rozdział 2. Podstawowe informacje o Zespole Szkół § 2. 1. W skład Zespołu Szkół w Łącznej wchodzą publiczne szkoły: 1) Gimnazjum w Łącznej, 2) Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej Korpus „Jodła” w Łącznej. 2. Siedziba Zespołu Szkół w Łącznej znajduje się w miejscowości : Kamionki 63. 26140 Łączna 3.Ustalona nazwa : Zespół Szkół w Łącznej. Nazwa szkoły wchodzącej w skład Zespołu składa się z nazwy Zespołu i nazwy szkoły, tj. : „Zespół Szkół w Łącznej Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej Korpus „Jodła” w Łącznej” lub „ Zespół Szkół w Łącznej Gimnazjum w Łącznej”. 4. Połączenie szkół, o których mowa w ust. 2 nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców i samorządów uczniowskich połączonych szkół. Id: RSOCAZHRNUKWPMEFFPVOHLLJO. Podpisany Strona 2 Rozdział 3. Cele i zadania Zespołu Szkół § 3. 1. Szkoły wchodzące w skład Zespołu realizują cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. 2. Szkoły wchodzące w skład Zespołu realizują swoje cele i zadania na podstawie własnych statutów. 3. Rodzice i nauczyciele na zasadach określonych w Statutach Szkół wchodzących w skład Zespołu, współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci . 4. Zadania wychowawcy określają Statuty Szkół wchodzących w skład Zespołu. Rozdział 4. Wewnątrzszkolny system oceniania § 4. Szczególne cele i treści oceniania wewnątrzszkolnego regulują odrębne przepisy i Statuty Szkół wchodzących w skład Zespołu. Rozdział 5. Zarządzanie Zespołem Szkół § 5. 1. Zadania i kompetencje organu prowadzącego Zespół oraz organu sprawującego nad Zespołem nadzór pedagogiczny, określają odrębne przepisy. 2. Organy, o których mowa w ust. 1 mogą ingerować w działalność Zespołu wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. 3. Zespołem Szkół kieruje Dyrektor, przy pomocy Wicedyrektora. 4. Kolegialnymi organami Szkół wchodzących w skład Zespołu w zakresie realizacji ich statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki są ich Rady Pedagogiczne. 5. W Szkołach wchodzących w skład Zespołu działają organy Samorządu Uczniowskiego oraz Rady Rodziców jeżeli zostały utworzone zgodnie z postanowieniami ustawy i Statutami tych Szkół. 6. Organy, o których mowa w pkt. 5 wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności. § 6. 1.Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał organów statutowych Szkół, jeżeli są niezgodne z przepisami prawa. 2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad Zespołem, a w sprawach wymienionych w art. 34 a ust. 1 ustawy także organ prowadzący Zespół Szkół. Id: RSOCAZHRNUKWPMEFFPVOHLLJO. Podpisany Strona 3 § 7. 1. Stanowisko Dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół. 2. Postępowanie, o którym mowa w ust. 1 , określają odrębne przepisy. 3. Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Zespołu. 4. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Zespołu. 5. Szczegółowe zadania Dyrektora określają odrębne przepisy. 6. Dyrektor jest przedstawicielem Zespołu na zewnątrz oraz ¬w sprawach wynikających z ustawy organem prowadzącym postępowanie administracyjne w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego. 7. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z organami statutowymi Szkół wchodzących w skład Zespołu. 8. W Zespole utworzone jest stanowisko wicedyrektora. 9. Powierzenie tego stanowiska i odwołanie z niego dokonuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Zespół i Rad Pedagogicznych. 10. Do zadań wicedyrektora, w szczególności należy: 1) organizacja procesu dydaktycznego, 2) prowadzenie dokumentacji dydaktycznej, 3) sprawy osobowe nauczycieli, 4) organizowanie samokształcenia nauczycieli, 5) sporządzanie sprawozdań GUS w zakresie działalności dydaktycznowychowawczej szkoły i spraw nauczycieli, 6) prowadzenie dokumentacji w sprawie odznaczeń wyróżnień i nagród dla nauczycieli, 7) praca w zespole kierowniczym. . § 8. Rada Pedagogiczna 1.W każdej Szkole wchodzącej w skład Zespołu działają odrębne Rady Pedagogiczne. 2.Przewodniczącym Rad Pedagogicznych Szkół wchodzących w skład Zespołu jest Dyrektor Zespołu. 3.Zasady funkcjonowania Rad Pedagogicznych określają Regulaminy działalności uchwalone przez Rady Pedagogiczne tych Szkół. 4. Rady Pedagogiczne wspólnie mogą brać udział w spotkaniach dotyczących Zespołu. § 9. Rada Rodziców. 1. W Szkołach wchodzących w skład Zespołu działają odrębne Rady Rodziców. 2. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców określa Regulamin działalności Rady Rodziców każdej ze Szkół. 3. Kompetencje Rady Rodziców określają odrębne przepisy . 4. Rady Rodziców wspólnie mogą brać udział w spotkaniach dotyczących Zespołu. § 10. Samorząd Uczniowski. 1. W Szkołach wchodzących w skład Zespołu działają odrębne samorządy uczniowskie. 2.Zasady wybierania, działania oraz kompetencje organów Samorządu Uczniowskiego określają odrębne przepisy oraz Regulamin Samorządu Uczniowskiego każdej ze Szkół. § 11. Organizacja Zespołu Szkół. 1. Termin rozpoczęcia i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego. 2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określają arkusze organizacji Szkół wchodzących w skład Zespołu, opracowane na podstawie szkolnego planu nauczania, z uwzględnieniem przyznanych dla Zespołu środków Id: RSOCAZHRNUKWPMEFFPVOHLLJO. Podpisany Strona 4 finansowych. 3. Arkusze organizacji Szkół zatwierdza organ prowadzący. 4. Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy . § 12. 1. Pozalekcyjną formą wychowawczo opiekuńczej działalności Zespołu jest świetlica. 2. Zajęcia w świetlicy realizuje się zgodnie z planem pracy Zespołu. 3. Zajęcia w świetlicy prowadzone są w grupach wychowawczych, liczących do 30 uczniów. 4. Szczegółową organizację i funkcjonowanie świetlicy określają odrębne przepisy oraz Statuty Szkół wchodzących w skład Zespołu. 5. Biblioteka jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych Zespołu, doskonalenia warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców i uczniów oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie. 6. Biblioteka Zespołu ściśle współpracuje z Gminną Biblioteką Publiczną w Łącznej. 7. Szczegółową organizację i funkcjonowanie biblioteki szkolnej określają odrębne przepisy oraz Statuty Szkół wchodzących w skład Zespołu. 8. W Zespole funkcjonuje stołówka szkolna. Ze stołówki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy Zespołu. 9. Szczegółowe zasady działalności stołówki szkolnej określają odrębne przepisy. 10. Zakres zadań i obowiązków pracowników Szkoły określają odrębne przepisy oraz Statuty Szkół wchodzących w skład Zespołu. § 13. Postanowienia końcowe. 1. Szkoły wchodzące w skład Zespołu używają odrębnych pieczęci urzędowych zgodnie z obowiązującymi przepisami. 2. Zasady gospodarki finansowej Zespołu określają odrębne przepisy. 3. W zakresie spraw uregulowanych odmiennie w Statucie Zespołu, tracą moc postanowienia zawarte w statutach Szkół wchodzących w skład Zespołu. 4. Dyrektor Zespołu zapewnia możliwość zapoznania się z niniejszym statutem wszystkim organom Zespołu. § 14. Statut obowiązuje od dnia 1 listopada 2011 roku. |