(K)  A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Poprzednia strona » Odczyt wiadomości
Menu:
Urząd Gminy
Statut Gminy
Wójt Gminy
Rada Gminy
Prawo miejscowe
Budżet i finanse
Zamierzenia, strategie i programy
Publiczny dostępny wykaz danych o środowisku
Oświadczenia majątkowe
Przetargi
Ochrona środowiska
Jednostki organizacyjne
Rejestry
Komunikaty
Wybory Samorządowe/Sołeckie/Izby Rolne/Ławnicy/Sejmu i Senatu RP/PE/Prezydent RP
Konkurs na stanowiska urzędnicze
Konkursy na dyrektorów szkół
Współpraca z Organizacjami Pożytku Publicznego
Audyty i Kontrole
Kącik adopcyjny bezpańskich zwierząt
Druki dla interesantów
Sprawozdania
Rewitalizacja
RODO
Narodowy Spis Powszechny/Rolny/Ludności
-------------------------
Jak załatwić sprawę
Redaktorzy strony
Statystyka odwiedzin
Statystyka czytalności
Wyszukaj urzędnika
Rejestr zmian
Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
Ostatnie 5 wiadomości:
» odpowiedź na wniosek RIO
» wniosek RIO w sprawie realizacji wniosku pokontrolnego nr 23
» odpowiedź na wystąpienie pokontrolne RIO
» wystąpienie pokontrolne RIO 2023
» sprawozdanie z audytu za II półrocze 2023
  • Prawo miejscowe
  • Uchwały Rady Gminy
  • Rok 2011
  • UCHWAŁA NR VII/49/2011 RADY GMINY ŁĄCZNA z dnia 30 maja 2011 r.

    UCHWAŁA NR VII/49/2011
    RADY GMINY ŁĄCZNA
    z dnia 30 maja 2011 r.
    w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Czerwona Górka
    Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
    z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm. ) Rada Gminy Łączna, po przeprowadzeniu
    konsultacji z mieszkańcami Sołectwa Czerwona Górka , uchwala Statut Sołectwa
    Czerwona Górka o następującej treści:
    Rozdział 1.
    Nazwa, obszar i zakres działania, siedziba oraz informacje wstępne.
    § 1.
    1. Sołectwo Czerwona Górka jest jednostką pomocniczą Gminy Łączna.
    2. Obszar Sołectwa Czerwona Górka obejmuje obręb wsi Czerwona Górka.
    3. Siedzibą organów sołectwa jest miejscowość Czerwona Górka.
    § 2. 1. Organy Sołectwa działają zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności:
    1) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
    2) statutu Gminy Łączna,
    3) niniejszego statutu.
    2. Ilekroć w niniejszym Statucie jest dalej mowa o:
    1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Łączna;
    2) Sołectwie - należy przez to rozumieć Sołectwo Czerwona Górka w Gminie
    Łączna
    3) Statucie Gminy - należy przez to rozumieć Statut Gminy Łączna;
    4) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Łączna;
    5) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Łączna;
    6) Zebraniu wiejskim - należy przez to rozumieć Zebranie Wiejskie Sołectwa
    Czerwona Górka w Gminie Łączna;
    Rozdział 2.
    Zadania i sposób ich realizacji
    § 3. Do zadań sołectwa należy:
    1. Współdziałanie z organami gminy w wykonywaniu zadań publicznych na rzecz
    mieszkańców sołectwa.
    2. Reprezentowanie interesów mieszkańców sołectwa wobec organów gminy oraz
    w uzasadnionych wypadkach na zewnątrz gminy.
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 2
    3. Tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu publicznym wszystkich
    mieszkańców sołectwa.
    4. Zgłaszanie do organów gminy projektów przedsięwzięć dotyczących budowy,
    rozbudowy i remontów.
    5. Realizacja wydatków z funduszu sołeckiego zgodnie z przyjętym planem.
    6. Współudział w utrzymaniu porządku i czystości na obszarze sołectwa.
    7. Wydawanie opinii na wniosek Rady Gminy oraz z własnej inicjatywy
    w szczególności w sprawach dotyczących:
    1) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w zakresie
    dotyczącym obszaru sołectwa;
    2) zmian statutu sołectwa;
    3) przepisów porządkowych;
    4) szkół podstawowych i przedszkoli;
    5) zasad gospodarowania mieniem komunalnym znajdującym się na terenie
    sołectwa;
    6) zmiany nazewnictwa ulic, placów oraz nadawania nazw miejscowościom;
    7) użytkowania dróg gminnych.
    8) rozpatrywania spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kultury, sportu,
    rekreacji i innych związanych z miejscem zamieszkania.
    § 4. Sołectwo współdziałając z organami gminy może wyrażać opinie
    w sprawach:
    1. Miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących obszaru
    sołectwa i obszarów sołectw sąsiednich, jeżeli plany dotyczą gruntów położonych
    przy granicy sołectwa.
    2. Remontów kapitalnych obiektów stanowiących mienie komunalne, budowy
    dróg, ulic oraz ich oświetlenia, kanalizacji, terenów rekreacyjnych i urządzeń
    sportowych.
    3. Zmian rozmieszczenia przystanków komunikacji.
    4. Zmian przeznaczenia obiektów oświaty, służby zdrowia, kultury, pomocy
    społecznej, sportu, rekreacji znajdujących się na terenie sołectwa.
    5. Projektów innych rozstrzygnięć organów gminy w części dotyczącej sołectwa.
    § 5. Zadania określone w § 3 sołectwo realizuje w szczególności poprzez:
    1. Podejmowanie uchwał.
    2. Wydawanie opinii.
    3. Uczestniczenie w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych
    i gospodarczych.
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 3
    4. Przedstawianie organom gminy projektów inicjatyw społecznych
    i gospodarczych.
    5. Współpracę w organizacji spotkań radnych Gminy Łączna i Wójta
    z mieszkańcami sołectwa.
    6. Współpracę z innymi jednostkami pomocniczymi Gminy Łączna.
    Rozdział 3.
    Organy sołectwa
    § 6. Organami sołectwa są:
    1. zebranie wiejskie,
    2. sołtys.
    § 7. 1. Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie wiejskie.
    2. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys.
    3. Rada Sołecka jest pomocniczym organem opiniodawczo-doradczym.
    4. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa cztery lata.
    § 8. 1. Do zakresu działania zebrania wiejskiego należy: 1) uchwalanie rocznego
    planu wydatków sołectwa w nieprzekraczalnym terminie do 30 września roku
    poprzedzającego rok budżetowy; 2) rozpatrywanie sprawozdania sołtysa z wykonania
    rocznego planu wydatków sołectwa; 3) wybór i odwoływanie sołtysa i członków rady
    sołeckiej oraz stwierdzanie wygaśnięcia ich mandatu; 4) opiniowanie projektów
    uchwał na prośbę Rady Gminy; 5) podejmowanie inicjatyw społecznych
    i gospodarczych; 6) podejmowanie uchwał w innych ważnych sprawach sołectwa.
    § 9. 1. Członkami zebrania wiejskiego są stali mieszkańcy sołectwa posiadający
    czynne prawo wyborcze. 2. Osoby uprawnione do udziału w zebraniu wiejskim
    odnotowują swoją obecność na liście obecności wyłożonej do podpisu w miejscu,
    w którym odbywa się zebranie. Lista obecności jest załącznikiem do protokołu
    zebrania i służy do stwierdzenia prawomocności obrad.
    § 10. 1. Zebrania wiejskie zwołuje sołtys: 1) z inicjatywy własnej; 2) na pisemny
    wniosek 1/5 uprawnionych mieszkańców sołectwa; 3) na pisemny wniosek rady
    sołeckiej; 4) na pisemny wniosek Wójta Gminy. 2. Miejsce i termin zebrania
    wiejskiego ustala i podaje do publicznej wiadomości na tablicach ogłoszeń sołtys -
    najpóźniej 7 dni przed dniem obrad zebrania wiejskiego. 3. Zebrania wiejskie
    zwołuje się, w miarę istniejących potrzeb, nie rzadziej niż 1 raz w roku. 4.
    W przypadku gdy sołtys nie zwoła zebrania, o którym mowa w § 10 pkt 3, zebranie
    zwołuje Wójt na wniosek zainteresowanych mieszkańców.
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 4
    § 11. 1. Obrady zebrania wiejskiego prowadzi sołtys lub upoważniony przez
    sołtysa członek rady sołeckiej. 2. Porządek obrad ustala zebranie na podstawie
    projektu przedstawionego przez sołtysa. 3. Porządek obrad może być zmieniony lub
    uzupełniony na wniosek każdego członka zebrania wiejskiego. 4. Wniosek złożony
    zgodnie z ust. 3 zostaje uwzględniony, jeżeli popiera go zwykła większość obecnych
    członków zebrania wiejskiego. 5. Członkowie zebrania wiejskiego są zobowiązani do
    podpisania listy obecności.
    § 12. Udział w zebraniu wiejskim obejmuje uprawnienia do: 1) zgłaszania
    inicjatyw uchwałodawczych; 2) głosu w dyskusji; 3) zadawania pytań; 4) żądania
    utrwalenia w protokole własnych wniosków i wypowiedzi; 5) zgłaszania kandydatur
    i kandydowania.
    § 13. 1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów
    w głosowaniu jawnym, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej. 2. Głosu
    w dyskusji udziela sołtys lub prowadzący zebranie. 3. Uchwały zebrania wiejskiego
    podpisuje sołtys. 4. Przebieg obrad zebrania wiejskiego jest protokołowany
    każdorazowo przez protokolanta, którego wyznacza sołtys lub przewodniczący
    zebrania spośród członków zebrania. 5. Protokoły zebrania wiejskiego podpisuje
    przewodniczący zebrania oraz protokolant. Do protokołu dołącza się listę obecności
    uczestników zebrania. 6. Protokoły z zebrań wiejskich przechowuje sołtys do końca
    swojej kadencji, po czym przekazuje je do Urzędu Gminy w celu archiwizacji. 7.
    Uchwały zebrania wiejskiego sołtys podaje do publicznej wiadomości w sposób
    zwyczajowo przyjęty.
    § 14. Do zakresu działania sołtysa należy w szczególności: 1) wykonywanie
    uchwał zebrania wiejskiego; 2) reprezentowanie sołectwa wobec organów Gminy
    oraz w uzasadnionych przypadkach na zewnątrz; 3) zwoływanie posiedzeń rady
    sołeckiej; 4) kierowanie akcją pomocy w sołectwie oraz w razie wypadków losowych
    i klęsk żywiołowych, a w szczególności poprzez wykonywanie zarządzeń Wójta; 5)
    uczestniczenie w naradach sołtysów organizowanych przez Wójta; 6) uczestniczenie
    w posiedzeniach Rady Gminy; 7) składanie na zebraniu wiejskim sprawozdań ze
    swojej działalności oraz działalności rady sołeckiej; 8) składanie sprawozdań
    z wykonania planu wydatków sołectwa, najpóźniej do 31 marca roku następującego
    po roku, którego dotyczy plan do skarbnika gminy; 9) przygotowywanie projektów
    uchwał zebrania wiejskiego; 10) kierowanie bieżącymi sprawami sołectwa z zakresu
    administracji publicznej; 11) załatwianie bieżących spraw związanych
    z zarządzaniem mieniem komunalnym; 12) współdziałanie z organami Gminy
    Łączna w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych; 13)
    opracowywanie projektów inicjatyw społecznych i gospodarczych przedstawianych
    organom gminy; 14) organizowanie spotkań radnych Gminy Łączna i Wójta
    z mieszkańcami sołectwa; 15) zgłaszanie wniosków do komisji Rady Gminy; 16)
    tworzenie warunków do współpracy z jednostkami organizacyjnymi Gminy Łączna;
    17) nadzorowanie prac wykonywanych na rzecz sołectwa.
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 5
    § 15. 1. Pełnienie obowiązków sołtysa ma charakter społeczny. 2. Rada Gminy
    ustanawia w formie uchwały zasady, na jakich sołtysowi przysługuje dieta oraz zwrot
    kosztów podróży służbowej.
    § 16. 1. Sołtys współdziała z radą sołecką. 2. Rada sołecka składa się z minimum
    3 osób. 3. Pracami rady sołeckiej kieruje sołtys. 4. Sołtys może wyznaczyć swojego
    zastępcę spośród członków rady sołeckiej. 5. Do zadań rady sołeckiej należy
    w szczególności: 1) wspomaganie działalności sołtysa poprzez wydawanie opinii; 2)
    proponowanie porządku obrad zebrania wiejskiego; 3) zbieranie wniosków i innych
    wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa; 4) utrzymywanie kontaktów
    z organizacjami społecznymi współpracującymi z jednostkami samorządu
    terytorialnego.
    § 17. 1. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb. 2. O terminie
    posiedzenia rady sołeckiej zawiadamia sołtys. 3. W posiedzeniach rady soleckiej
    mogą uczestniczyć radni lub inne zaproszone osoby bez prawa głosowania. 4.
    Przebieg zebrania Rady Sołeckiej jest każdorazowo protokołowany. Protokoły
    przechowuje sołtys do końca swojej kadencji, po czym przekazuje je do Urzędu
    Gminy w celu archiwizacji.
    Rozdział 4.
    Zarządzanie mieniem sprawy finansowe
    § 18. 1. Sołtys zarządza przekazanym sołectwu mieniem komunalnym w ramach
    zwykłego zarządu. 2. Rada określa zasady przekazywania mienia, którym mowa
    w ust. 1, odrębną uchwałą. 3. Składniki mienia komunalnego zakupione ze środków
    wyodrębnionych dla sołectwa lub przekazanych pozostają w posiadaniu sołectwa,
    o ile rada nie postanowi inaczej.
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 6
    § 19. 1. Wójt w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy
    informuje sołtysa o wysokości środków finansowych dla sołectwa. 2. Po otrzymaniu
    informacji od Wójta Sołtys zwołuje zebranie wiejskie, na którym uchwala się
    wniosek sołectwa zawierający roczny plan wydatków z określeniem zadań, kosztów
    i uzasadnieniem. 3. Wniosek o którym mowa w pkt. 2 sołtys przekazuje Wójtowi
    w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. 4. Sołtys, po
    otrzymaniu od Wójta informacji o odrzuceniu wniosku z powodu nie spełnienia
    wymogów określonych w pkt. 3 może podtrzymać wniosek, kierując go do Rady
    Gminy za pośrednictwem Wójta w terminie 7 dni od otrzymania informacji. 5.
    Wniosek sołtysa Rada Gminy rozpatruje w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
    6. Budżet sołectwa tworzą: 1) przychody własne pochodzące z gospodarowania
    mieniem gminnym i przekazanego mienia komunalnego; 2) środki przyznane
    uchwałą rady gminy na wykonanie dodatkowych zadań zleconych sołectwu a nie
    objętych planem finansowym; 3) wpłaty osób fizycznych i prawnych udostępnione
    sołectwu w drodze uchwały rady gminy. 7. W ramach budżetu Gminy może być
    wyodrębniony fundusz sołecki na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 lutego
    2009r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2009r. Nr 52 poz. 420 z późn. zm. ). 8.
    W przypadku przekazania sołectwu dodatkowych zadań, z którymi wiążą się wydatki
    nieuwzględnione w rocznym planie wydatków sołectwa, otrzymuje ono środki
    finansowe niezbędne do wykonywania tych zadań.
    § 20. 1. Sołtys jest osobą upoważnioną do dysponowania środkami finansowymi
    sołectwa. 2. Jeżeli sołtys z przyczyn nie powodujących wygaśnięcie jego mandatu nie
    może czasowo wykonywać swoich obowiązków, Wójt wyznacza spośród członków
    rady sołeckiej osobę upoważnioną do dysponowania środkami finansowymi
    sołectwa.
    § 21. 1. Obsługę finansowo-księgową sołectwa zapewnia Wójt. 2. Przed
    obciążeniem sołectwa kosztami prac wykonywanych na rzecz sołectwa wymaga się
    pisemnej akceptacji sołtysa na dokumencie obciążeniowym.
    Rozdział 5.
    Kontrola i nadzór nad działalnością zebrania wiejskiego i sołtysa
    § 22. 1. Kontrola działalności organów sołectwa sprawowana jest na podstawie
    kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności. 2. Kontrola
    działalności organów sołectwa ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie
    działalności organów poddanych kontroli.
    § 23. 1. Kontrolę działalności organów sołectwa sprawuje rada gminy. 2. Funkcję,
    o której mowa w ust. 1, rada gminy realizuje poprzez działania własne lub
    wyznaczonych komisji, w tym komisji rewizyjnej.
    § 24. 1. Organy wymienione w § 23 mają prawo bezpośredniego wglądu
    w działalność organów sołectwa. 2. Kontrola działalności organów sołectwa
    dokonywana jest na zlecenie rady gminy, jednak nie rzadziej niż jeden raz na cztery
    lata.
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 7
    § 25. Członkowie organów wymienionych w § 23, w związku z wykonywanymi
    zadaniami z zakresu kontroli działalności organów sołectwa, mają prawo do: 1)
    swobodnego wstępu do pomieszczeń przeznaczonych na działalność organów
    sołectwa; 2) wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością organów
    sołectwa; 3) przeprowadzania oględzin składników mienia będących w posiadaniu
    sołectwa; 4) żądania od sołtysa udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień; 5)
    korzystania z pomocy specjalistów zatrudnionych w urzędzie gminy i gminnych
    jednostkach organizacyjnych.
    § 26. 1. Członek organów wymienionych w § 23 podlega wyłączeniu od kontroli,
    na wniosek lub z urzędu, jeżeli wyniki kontroli mogłyby oddziaływać na jego prawa
    lub obowiązki, na prawa lub obowiązki małżonka albo osoby pozostającej z nim
    faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia
    bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. 2. Członek
    organów wymienionych w § 23 może być wyłączony od kontroli, na wniosek lub
    z urzędu, w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego
    bezstronności. 3.O przyczynach powodujących wyłączenie członka organów
    wymienionych w § 23 niezwłocznie zawiadamia się przewodniczącego rady gminy.
    § 27. 1. Informacje uzyskane w wyniku przeprowadzonej kontroli organy
    wymienione w § 23 przedstawiają w protokole kontroli. 2. Protokół kontroli zawiera
    opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności organu sołectwa,
    w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu
    i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych. 3. Protokół
    pokontrolny otrzymuje również kontrolowany organ sołectwa.
    § 28. Zadania z zakresu kontroli wykorzystania przydzielonych sołectwu środków
    finansowych rada gminy zleca komisji rewizyjnej.
    § 29. 1. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawowany jest na
    podstawie kryterium zgodności z prawem. 2. Organami nadzoru nad działalnością
    organów sołectwa jest Rada Gminy i Wójt.
    Rozdział 6.
    Wybory sołtysa i rady sołeckiej
    § 30. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej są powszechne, równe,
    bezpośrednie, większościowe i odbywają się w głosowaniu tajnym. 2. Wybór sołtysa
    i wybór rady sołeckiej następuje w dwóch oddzielnych głosowaniach.
    § 31. 1. Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) sołtysa i członków rady
    sołeckiej ma każdy obywatel polski, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 18 lat
    i stale mieszka na obszarze sołectwa. 2. Nie mają prawa wybierania osoby: 1)
    pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu; 2) pozbawione
    praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu; 3) ubezwłasnowolnione
    prawomocnym orzeczeniem sądowym.
    § 32. Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) przysługuje osobie mającej
    prawo wybierania (czynne).
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 8
    § 33. 1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej na kolejną kadencję zarządza Wójt
    w terminie 2 miesięcy od dnia objęcia funkcji. 2. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej
    odbywają się w terminie do trzech miesięcy od dnia ich zarządzenia. 3. W razie
    konieczności przeprowadzenia wyborów sołtysa lub członka rady sołeckiej przed
    upływem kadencji, wybory zarządza się i przeprowadza w ciągu 30 dni od
    wystąpienia ich przyczyny.
    § 34. 1. Zebranie wiejskie dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej zwołuje
    Wójt. W tym celu Wójt określa miejsce, dzień i godzinę zebrania oraz wyznacza
    przewodniczącego. 2. Zawiadomienie Wójta o zwołaniu zebrania wiejskiego dla
    wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców
    sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
    § 35. 1. Członkowie rady sołeckiej mogą być odwołani przed upływem kadencji
    przez zebranie wiejskie. 2. W sprawie odwołania członków rady sołeckiej stosuje się
    przepisy § 46.
    § 36. 1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej, na zebraniu
    wiejskim wymagana jest osobista obecność co najmniej 1/5 uprawnionych
    mieszkańców sołectwa. 2. O ile wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności
    wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie tj. po upływie 15 minut
    od terminu zwołania pierwszego zebrania mogą być przeprowadzone bez względu na
    liczbę obecnych na zebraniu. 3. Uprawnieni mieszkańcy zebrania są zobowiązani do
    podpisania listy obecności. Osoba, która odmówi podpisania listy obecności traci
    prawo do udziału w głosowaniach. 4. Do udziału w zebraniu wiejskim uprawnieni są
    wszyscy, którzy w dniu jego zwoływania są stałymi mieszkańcami sołectwa oraz
    posiadają czynne i bierne prawo wyborcze. Posiadanie czynnego i biernego prawa
    wyborczego w wyborach do organów gminy określa się według przepisów ustawy -
    Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
    § 37. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej
    3 członków wybranych spośród uprawnionych mieszkańców sołectwa. 2. Członkiem
    komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej. 3.
    Wybór członków komisji przeprowadza przewodniczący zebrania wiejskiego. 4.
    Wybór członków komisji odbywa się w głosowaniu jawnym. 5. Członkami komisji
    zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. 6.
    Przewodniczącym komisji zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów.
    W razie równej liczby głosów, wybrany zostaje kandydat najstarszy wiekiem.
    § 38. 1. Do zadań komisji należy: 1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów; 2)
    przygotowanie kart go głosowania; 3) przeprowadzenie głosowania; 4) sporządzenie
    protokołu z przeprowadzonych wyborów. 2. Protokół podpisuje przewodniczący
    komisji, jej członkowie oraz przewodniczący zebrania i podają go bezzwłocznie do
    publicznej wiadomości. 3. Protokół z przeprowadzonych wyborów stanowi załącznik
    do protokołu zebrania wiejskiego.
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 9
    § 39. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej odbywają się spośród
    nieograniczonej liczby kandydatów mających prawo wybieralności, zgłoszonych
    ustnie na zebraniu wiejskim. 2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić
    zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej
    kolejności przeprowadza się wybory członków rady sołeckiej. 3. Po zarejestrowaniu
    przez komisję wszystkich kandydatów, przewodniczący komisji zgłasza zebraniu
    wiejskiemu wniosek o zamknięcie listy kandydatów na sołtysa oraz członków rady
    sołeckiej. Wniosek podlega przegłosowaniu zwykłą większością głosów obecnych
    członków zebrania wiejskiego, w głosowaniu jawnym. 4. Komisja wydaje karty do
    głosowania opatrzone pieczęcią urzędu gminy.
    § 40. Głosuje się przez postawienie znaku „X” z prawej strony przy nazwisku
    (nazwiskach) kandydata (kandydatów), którego (których) wybieramy.
    § 41. 1. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę
    głosów. 2. Nieważne są głosy na kartach: 1) całkowicie przedartych; 2) bez pieczęci
    urzędu gminy; 3) gdzie postawiono więcej znaków „X” przy nazwiskach kandydatów
    niż jest mandatów. 3. Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazw lub
    nazwisk albo poczynienie innych dopisków, nie wpływa na ważność głosu.
    § 42. 1. Za wybranego na sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą
    liczbę głosów. 2. Za wybranych na członków rady sołeckiej uważa się kandydatów,
    którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. 3. W przypadku równej liczby
    głosów przeprowadza się ponowne głosowanie pomiędzy kandydatami o tej samej
    liczbie głosów. Ponownego głosowania nie przeprowadza się jeżeli liczba
    kandydatów z równą liczbą głosów jest większa niż liczba wybranych członków rady
    sołeckiej.
    § 43. 1. Wygaśniecie mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje na
    skutek: 1) złożenia na ręce Wójta pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji; 2)
    pozbawienia praw publicznych i wyborczych oraz ubezwłasnowolnienia na
    podstawie prawomocnego wyroku sądu; 3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu
    za przestępstwa umyślne; 4) śmierci. 2. W przypadkach, o których mowa w ust.
    1 wygaśnięcie mandatu stwierdza niezwłocznie zebranie wiejskie.
    § 44. 1. W przypadku wygaśnięcia mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej
    przeprowadza się wybory uzupełniające. Przepisy o trybie wyboru sołtysa lub
    członka rady sołeckiej stosuje się odpowiednio. 2. Wyborów uzupełniających członka
    rady sołeckiej nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż
    3 miesiące.
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 10
    § 45. 1. Sołtys i rada sołecka są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem
    wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji. 2.
    Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje z inicjatywy: 1) 1/5
    uprawnionych mieszkańców sołectwa posiadających prawo wybierania zgłoszonej
    w formie pisemnego wniosku; 2) Wójta; 3) Komisji Rewizyjnej Rady zgłoszonej
    w formie pisemnego wniosku. 3. Wniosek o odwołanie powinien zawierać
    uzasadnienie, wnioskom bez uzasadnienia nie nadaje się w biegu. 4. Odwołanie
    sołtysa lub członka rady sołeckiej powinno być poprzedzone wysłuchaniem
    zainteresowanego, chyba że osoba ta wiedziała o terminie zebrania i nie stawiła się
    z przyczyn leżących po jej stronie.
    § 46. 1. Odwołanie ze stanowiska sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje
    z powodu: 1) nie wykonywania swoich obowiązków; 2) naruszenia postanowień
    statutu i uchwał zebrania; 3) dopuszczenia się czynu dyskwalifikującego w opinii
    środowiska. 2. Wniosek o zwołanie zebrania na, którym ma być rozpatrywane
    odwołanie sołtysa lub członka Rady Sołeckiej w przypadkach, o których mowa
    w pkt. 1 musi zawierać uzasadnienie i musi być podpisany przez 1/5 uprawnionych
    mieszkańców sołectwa. 3. Odwołanie sołtysa jest równoznaczne z odwołaniem rady
    sołeckiej.
    § 47. 1. Zebranie w sprawie odwołania sołtysa w przypadkach o których mowa
    w § 43 i 44 zwołuje Wójt, członka Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys. 2. Zebranie
    zwołuje się w terminie 30 dni od zaistnienia przyczyny lub złożenia wniosku.
    § 48. 1. Zebranie wiejskie dla odwołania sołtysa lub pełnego składu rady sołeckiej
    i dokonania wyborów przedterminowych zwołuje Wójt, ustalając miejsce, dzień
    i godzinę zebrania. Odwołanie następuje na zebraniu wiejskim w głosowaniu tajnym,
    zwykłą większością głosów. 2. Przedterminowego wyboru sołtysa lub członków rady
    sołeckiej dokonuje się na tym samym zebraniu, które zostało zwołane dla odwołania
    sołtysa lub członka rady sołeckiej. 3. Wyborów przedterminowych nie przeprowadza
    się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 3 miesiące. Kadencja sołtysa lub
    członków rady sołeckiej wybranych w wyborach uzupełniających
    i przedterminowych upływa z dniem zakończenia kadencji sołtysa lub członka rady
    sołeckiej wybranych w wyborach zarządzonych na podstawie § 33 ust. 1 i 2.
    § 49. Wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzeniem wyborów
    pokrywane są z budżetu gminy.
    Rozdział 7.
    Postanowienia końcowe
    § 50. Zmian statutu dokonuje Rada Gminy na zasadach i w trybie dla jego
    uchwalenia.
    § 51. W przypadkach nieuregulowanych w niniejszym statucie stosuje się przepisy
    ustawy o samorządzie gminnym.
    § 52. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 11
    § 53. Traci moc uchwała Nr 12/II/96 Rady Gminy w Łącznej z dnia 25 marca
    1996 roku w sprawie uchwalenia statutów sołectw Gminy Łączna.
    § 54. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
    w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
    Id: VTZDC-SKHMC-QYFYX-GOVUZ-KJMHO. Podpisany Strona 1
    Uzasadnienie
    do Uchwały Nr VII/49/2011 Rady Gminy Łączna z dnia 30 maja 2011r.
    Dotychczas obowiązujące statuty sołectw zostały przyjęte uchwałą Rady Gminy
    Łączna w roku 1996 r. Ostatniej zmiany w zakresie statutów sołectw Rada Gminy
    dokonywała w 2006 roku.
    Wobec licznych zmian przepisów wyższego rzędu konieczna jest aktualizacja
    oraz uregulowanie niektórych zapisów statutu sołectwa do aktualnego stanu
    prawnego. Treść wprowadzonych zmian statutu sołectwa została poddana
    konsultacjom społecznym z mieszkańcami sołectwa, zgodnie z art. 35 ust.
    1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
    W związku z powyższym podjęcie uchwały jest zasadne.__


    Data wprowadzenia: 2011-08-08 1337
    Data upublicznienia: 2011-08-08
    Art. czytany: 1984 razy

    Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Krzysztof Pastuszka
    Rejestr zmian:
    2011-08-08
    1. Typ zdarzenia: nowa wiadomość - Zmienił: Krzysztof Pastuszka
    Biuletyn Informacji Publicznej
    Urząd Gminy Łączna
    Czerwona Górka 1B
    26 - 140 Łączna

    tel. 041/25 - 48 - 960
    fax. 041/25-48-977

    Godziny otwarcia:
    Poniedziałek
    7.30-16.00
    Wtorek - Czwartek
    7.30-15.30
    Piątek
    7.30-15.00

    Kasa czynna:
    poniedziałek - piątek
    8.00-13.30

    ePUAP – adres skrytki podawczej: /09v7jfy1xv/SkrytkaESP

    Starostwo Powiatowe
    w Skarżysku-Kamiennej
    www.spskarzysko.bip.doc.pl

    Dziennik Ustaw
    http://dziennikustaw.gov.pl
    Monitor Polski
    http://monitorpolski.gov.pl

    Urząd Gminy Łączna