|
|
|
|
Rada Gminy Sesje Rady Gminy Protokoły z sesji Rady Gminy 2018-2024
|
|
Protokół Nr XIII/2019 z posiedzenia Rady Gminy Łączna dnia 30 października 2019r.
Protokół Nr XIII/2019
z posiedzenia Rady Gminy Łączna
dnia 30 października 2019r.
Miejsce posiedzenia – sala konferencyjna Gminnej Biblioteki Publicznej w Czerwonej Górce 1 b
Czas trwania obrad – godz. 9,00 - 12,00
Ad 1.
Dnia 30 października 2019r. odbyło się XIII-e w kadencji posiedzenie Rady Gminy Łączna.
Obrady otworzyła i przewodniczyła im Przewodnicząca Rady Gminy p. Monika Pająk.
Przewodnicząca Rady powitała zaproszonych gości, przybyłych radnych i sołtysów.
Wśród zaproszonych gości byli:
- Wójt Gminy Łączna p. Romuald Kowaliński
- Sekretarz Gminy p. Mirosław Kopytek
- Skarbnik Gminy p. Alicja Miernik
- Radca Prawny p. Wacław Iwanczatik
- Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej p. Bernardyna Wasińska
- Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej p. Marek Walkowicz
- Kierownik Wydziału Technicznego p. Krzysztof Pastuszka
- Pan Henryk Pargieła Projektant Planu Urządzania Lasów
- Pani Anna Sobczak Przedstawiciel Starostwa Powiatu Skarżyskiego
- Pani Bożena Zbrożyna
- sołtysi Gminy Łączna
- pracownicy Urzędu Gminy
Na liście obecności podpisy złożyło 15 radnych, co stanowiło 100 % ustawowego składu
Rady Gminy. Obrady były prawomocne.
Listy obecności stanowią załącznik do protokołu.
Ad 2.
Na sekretarza obrad Przewodnicząca Rady zaproponowała alfabetycznie z listy
radnego Edmunda Wykrotę, który wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
Ad 3.
Przyjęcie porządku posiedzenia.
Żadnych uwag do porządku obrad nie zgłoszono wobec czego stał się obowiązujący.
1. Powitanie i stwierdzenie kworum.
2. Powołanie sekretarza obrad.
3. Przyjęcie porządku posiedzenia.
4. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych w 2019 roku.
5. Sprawozdanie Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami.
6. Sprawozdanie z wykonania wniosków i uchwał Rady Gminy z poprzednich sesji.
7. Przedstawienie wniosków z posiedzeń komisji w okresie między sesjami.
8. Pytania, wnioski, interpelacje.
9. Udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.
10. Podjęcie uchwał w sprawach:
a) dotyczy zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Łączna
b) określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć logopedów zatrudnionych w jednostkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Łączna
11. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 3 września 2019r.
12. Zakończenie obrad.
Ad 4.
Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych w 2019 roku.
Przewodnicząca Rady – odczytała pismo z Urzędu Skarbowego odnośnie oświadczeń majątkowych składanych przez radnych w 2019 roku. Pismo zawierało uwagę w stosunku do jednego radnego.
Sekretarz Gminy p. Mirosław Kopytek – odczytał pismo z dnia 29 października 2019r. od Wojewody Świętokrzyskiego odnośnie oświadczeń majątkowych złożonych przez Wójta Gminy i Przewodniczącą Rady Gminy w związku z objęciem funkcji w kadencji 2018-2023 oraz złożonych dnia 30 kwietnia 2019r. Pismo zawierało kilka uwag w stosunku do oświadczeń zarówno Wójta Gminy jak i Przewodniczącej Rady.
Sekretarz Gminy poinformował, na dzień dzisiejszy z Urzędów Skarbowych ze Skarżyska ani z Kielc nie wpłynęły pisma dotyczące nieprawidłowości w oświadczeniach majątkowych Kierowników Jednostek Organizacyjnych.
Ad 5 i 6.
Sprawozdanie Wójta Gminy z prac w okresie między sesjami oraz sprawozdanie z wykonania wniosków i uchwał Rady Gminy z poprzednich sesji.
Sprawozdanie od dnia 3 września 2019r. do dnia 30 października 2019r. przedstawił
Wójt Gminy Łączna p. Romuald Kowaliński.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu. I tak:
I. Uczestniczyłem :
4 września – w spotkaniu dot. wykonania wiaty na placu za wyremontowanym budynkiem w Klonowie,
5 września – w spotkaniu z dyrektorami naszych szkół w sprawie organizacji dożywiania w szkołach,
10 września – w spotkaniu dot. przebudowy drogi powiatowej w Podzagnańszczu, zorganizowanym w ZDP w Skarżysku-Kam.
12 września – w spotkaniu z sołtys Występy p. Alicją Gębską w sprawie wiaty przystankowej na dojazdówce do ekspresówki i planów remontu kolejnego odcinka drogi w Występie,
13 września – udział w obchodach Święta Podwyższenia Krzyża Świętego, razem z Przewodniczącą Rady i pocztem sztandarowym. Szkoda że w tym roku nie było naszego wieńca na tych uroczystościach. Postaramy się w przyszłym roku aby była również delegacja z udziałem KGW.
16 września – w spotkaniu w Nadleśnictwie Suchedniów w sprawie pomocy dla Państwa Fąfarów z Zalezianki, Nadleśnictwo przy pomocy naszego TPD przeznaczyło środki na zakup więźby dachowej dla pogorzelców. Więźba jest już zamontowana, dach niedługo będzie pokryty.
19 września – w spotkaniu z Radą Sołecką Klonowa w sprawie linii MPK nr 12, a także funkcjonowania świetlicy oraz dostaw wody,
- udział w Komisji Wniosków Skarg i Petycji dot. dowozów dzieci
do szkół,
20 września - w uroczystościach 50-lecia pożycia małżeńskiego zorganizowanych przez USC w siedzibie Biblioteki,
23 września – w spotkaniu z przedstawicielkami Klubu Seniora,
25 września – w spotkaniu z władzami powiatu skarżyskiego w sprawie inwestycji drogowych na naszym terenie,
27 września – w uroczystym otwarciu boisk na placu szkolnym w Goździe,
1 października – w konwencie wójtów zorganizowanym w Piekoszowie,
4 października – w spotkaniu z Radą Sołecką Klonowa w sprawie ustalenia godzin kursów linii Nr 12. W MTZ Kielce wystąpiły zmiany kadrowe, ta sprawa zostanie przesunięta w czasie. Po rozmowach z mieszkańcami Klonowa ustalone zostały godziny kursów i przekazane do ZTM. Na tą chwilę nie ma żadnych informacji w tej kwestii. Rada Miasta Kielce podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie linii Nr 12.
- w spotkaniu z Kołami Gospodyń Wiejskich dot. podsumowania funkcjonowania kół w obszarze organizacji dożynek.
7 października – w podpisaniu umowy z firmą Odeon S.C. Remigiusz Starobrat,
Damian Imiela, wyłonioną w wyniku przetargu nieograniczonego ogłoszonego w dniu 03.07.2019 r. Przedmiotem umowy jest dostawa wraz z montażem oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Łączna zgodnie z SIWZ oraz opisem przedmiotu zamówienia i inwentaryzacją. Wartość kontraktu 1 483 256,10 zł, termin wykonania przedmiotu umowy do 6 miesięcy od dnia podpisania umowy tj. do dnia 07.04.2020 r. Zadanie realizowane w ramach umowy nr RPSW.03.04.00-26-0011/17 o dofinansowanie projektu pt. „Redukcja emisji CO2 poprzez kompleksową wymianę oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Łączna”
w ramach działania 3.4 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Współfinansowanie EU w wysokości 85 % kosztów kwalifikowalnych.
9 października– w konferencji dot. „Natury 2000” zorganizowanej przez RDOŚ w Kielcach,
10 października – w ślubowaniu klas pierwszych Szkoły Podstawowej w Goździe,
11 października – w ślubowaniu klas pierwszych Szkoły Podstawowej w Łącznej,
17 października – w spotkaniu z urbanistą w sprawie mpzp w Klonowie,
19 października – w I Turnieju o Puchar Wójta Gminy Łączna w piłce nożnej
zorganizowanym na sztucznym boisku w Goździe.
W turnieju wzięło udział 5 zespołów, po 8 piłkarzy w każdym zespole. Wspaniała zabawa podczas sportowej rywalizacji zakończyła się około godziny 14.00 wręczeniem pucharów i medali : I. miejsce zajął zespół piłkarzy z Suchedniowa,
II. miejsce drużyna piłkarska – reprezentująca firmę „Order”
III. miejsce zajęła drużyna z Gozdu.
Sponsorem oprócz mojej osoby był Związek Gmin Gór Świętokrzyskich, który przeznaczył środki pieniężne na medale i puchary.
20 października – w obchodach Dnia Seniora w Łącznej,
23 października – w spotkaniu przedstawicielkami Koła Emerytów i Rencistów
Seniorów oraz w sprawie udziału w I Powiatowym Dniu Seniora,
24 października – w posiedzeniu ZGGŚ w Bielinach, podczas którego prócz podjętych uchwał dyskutowano nad pismem Marszałka Województwa dot. zgłaszania propozycji projektów o strategicznym znaczeniu dla rozwoju całego regionu, w tym dla naszej Gminy,
Wczoraj na komisji Finansowo-Gospodarczej zasygnalizowałem, warto aby Rada Gminy pochyliła się nad tym tematem. Dokument wysłany przez nas do UM jest bardzo ogólny, pokazuje kierunki rozwoju na najbliższe lata. Wiąże się to ze środkami unijnymi w kolejnym okresie programowania. Chcielibyśmy aby takie środki do nas trafiły. Należy poświęcić czas i wysiłek aby w nowej strategii gminy znalazły się zapisy, które pozwolą zrealizować najważniejsze inwestycje dla gminy. Chciałbym aby kwestia przynależenia do ZGGŚ była czymś co spowoduje że będziemy beneficjentem, który otrzyma poważne środki finansowe w kolejnym okresie prognozowania.
- w podpisaniu protokołu z kompleksowej kontroli Urzędu przez inspektorów RIO w Kielcach. Kontrola wypadła pozytywnie polityka finansowa gminy prowadzona jest bez większych uwag.
25 października – w uroczystych obchodach święta Terenowych Organów Administracji Wojskowej w Kielcach. Miałem zaszczyt odebrać odznaczenie o którym państwo wiecie. Współpraca z Urzędami Gmin miała tutaj duże znaczenie. Stopień przygotowania urzędu do tego typu działań wojennych był bardzo wysoki.
27 października – to dzień w którym swoje święto obchodzą Terenowe Organy Administracji Wojskowej. Data ta nawiązuje do tradycji wojskowych i odnosi się do 2 7 października 1918 roku, kiedy to ukazała się Tymczasowa ustawa o powszechnym obowiązku służby wojskowej, która powołała do życia Komendy Uzupełnień będące pierwszymi terenowymi organami władzy administracyjno-wojskowej w odrodzonej Polsce.
28 października – w posiedzeniu Komisji finansowo gospodarczej Rady Gminy Łączna.
II. Wydałem zarządzenia:
- w sprawie opracowania materiałów planistycznych na rok budżetowy 2020,
- w sprawie cofnięcia pełnomocnictwa Dyrektor Biblioteki,
- w sprawie wdrożenia narzędzi do zarządzania satysfakcją klienta,
- w sprawie zmian norm przydziału środków ochrony indywidualnej w Urzędzie,
- w sprawie zmian budżetu gminy Łączna na 2019 rok,
- w sprawie zmiany wysokości dotacji dla publicznych i niepublicznych jednostek oświatowych,
W dniu 20.09.2019 r. Gmina przedłożyła do Urzędu Marszałkowskiego audyty energetyczne czterech budynków użyteczności publicznej, które zostały poddane termomodernizacji w ramach projektu pn. „Poprawa energetyczna i termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w Gminie Łączna” zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie.
W dniu 30.09.2019 r. Urząd Marszałkowski potwierdził poprawną realizację projektu i osiągnięcia kluczowych wskaźników pn.:
- Zmniejszenie rocznego zużycia energii pierwotnej w budynkach publicznych – 332 277
kWh/rok,
- Ilość zaoszczędzonej energii cieplnej – 869 GJ/rok
- Zmniejszenie zużycia energii końcowej w wyniku realizacji projektów – 965,35 GJ/rok
- Ilość zaoszczędzonej energii elektrycznej – 16,MWh/rok
- Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych – 115,67 tony równoważnika CO2;
na poziomie nie mniejszym niż wskazany we wniosku o dofinansowanie.
Ponadto:
Gmina Łączna od dnia 01.08.2019 r. realizuje zadanie pn.: „Odbiór, transport i utylizacja płyt azbestowo-cementowych, zdemontowanych z budynków stanowiących własność osób fizycznych, z terenu Gminy Łączna, w roku 2019”.
Na ten cel Gmina Łączna uzyskała dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach, przy udziale środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz środków Powiatu Skarżyskiego, w kwotach:
1) środki WFOŚiGW w Kielcach - 6.550,00 zł tj. – 28,35 % kosztów kwalifikowanych zadania,
2) środki NFOŚiGW w Warszawie - 6.550,00 zł tj. – 28,35 % kosztów kwalifikowanych zadania,
3) środki Powiatu Skarżyskiego - 10.000 zł.
Pozyskane w bieżącym roku dofinansowanie, w wysokości 23 100 zł, pozwoli na odebranie ok. 66 Mg wyrobów azbestowych, zdeponowanych na posesjach mieszkańców Gminy Łączna, którzy złożyli stosowne wnioski o odbiór ww. odpadów w Urzędzie Gminy w Łącznej. Jest to kolejny okres realizacji – do 2032r. zobowiązaliśmy się na całkowite pozbycie się azbestu na terenie gminy. Staramy się zgodnie z terminem zgłoszenia wniosku aby od wszystkich mieszkańców odebrać azbest. Wymiana pokryć wiąże się z możliwościami osób fizycznych. Wykonawca zadania, tj. firma PHUP „EURO-GAZ” sp. j. z siedzibą w miejscowości Zgórsko, ul. Leśna 48; 26-052 Nowiny, świadczy usługę odbioru, transportu oraz utylizacji płyt azbestowo-cementowych na wyspecjalizowanym składowisku odpadów niebezpiecznych: „Środowisko i Innowacje” Sp. z o.o. w miejscowości Dobrów 8, 28-142 Tuczępy.
Zgodnie z podpisaną umową, prace związane z realizacją ww. zadania będą trwały do końca bieżącego miesiąca.
Pismem z dnia 22 października br. Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział Zakład Gazowniczy w Kielcach poinformował, że w oparciu o złożone ankiety przedgazyfikacyjne zostały opracowane „Koncepcje zasilenia w paliwo gazowe odbiorców komunalno-bytowych w miejscowościach: Gózd, Kamionki, Łączna, Osełków gm. Łączna”. Sporządzone analizy efektywności inwestycji spełniły wymagane wskaźniki ekonomiczne obowiązujące w PSG Sp. z o.o. i wykazują opłacalność zadań inwestycyjnych.
W świetle powyższego informujemy, że zakres przyłączeń będzie realizowany po wcześniejszym złożeniu wniosków o określenie warunków technicznych i podpisaniu umów przyłączeniowych z zainteresowanymi podmiotami z miejscowości:
- Gózd – minimum 25 umów przyłączeniowych;
- Kamionki – minimum 8 umów przyłączeniowych w tym Zespół Szkolno-Przedszkolny w Łącznej;
- Łączna od nr 16a do 62 – minimum 4 umowy przyłączeniowe;
- Osełków – minimum 10 umów przyłączeniowych.
Dalsza gazyfikacja obszaru gminy Łączna będzie możliwa po wybudowaniu sieci gazowej w ww. miejscowościach.
Na naszej stronie internetowej z prawej strony będzie umieszczona zakładka poświęcona gazyfikacji. W tej zakładce będą udostępniane wszystkie informacje na ten temat. Będzie można ściągnąć wniosek oraz zobaczyć przykładowo wypełniony. Osobą, która będzie pełnić funkcję eksperta od wniosków w sprawie gazyfikacji będzie pracownik urzędu pani Sylwia Jaworska. Będzie przygotowana aby osobom zainteresowanym wręczyć wniosek albo pomóc w jego wypełnieniu.
Prośba ze spółki gazowniczej aby wnioski od osób fizycznych składać przez gminę nie bezpośrednio do spółki.
Z ostatnich wniosków w tym okresie :
1. Drogi do Osieczna, Kamionki za torami oraz na Krzyżkę zostały wyrównane kruszywem.
2. Kontynuowane były prace związane z wykoszeniem poboczy oraz rowów przy Starodrożu DK7.
Doświadczenia w kwestii koszenia pomoczy siódemki były różne, zatrudnienie dwóch osób może skutkować że przez cały okres mieliśmy cały odcinek starodroża wykoszony i wyglądający tak jak powinien. W kolejnych latach chciałbym aby prowadzić taką samą politykę.
3. Wykaszany oraz sprzątany był teren szkoły w Goździe przed uroczystym otwarciem boisk.
4. Poprawiono płytki w rowie w msc. Osełków.
5. Wykoszono plac zabaw w Kamionkach.
6. Prowadzono prace porządkowe przy mogiłach żołnierzy na cmentarzu w Kamionkach.
Wójt Gminy p. Romuald Kowaliński – chciałbym odpowiedzieć na wczorajsze pytanie radnego Kałuzińskiego z komisji – cały odcinek drogi od Ostrowa do Zagórza to jest niecały kilometr.
Odnośnie sprawy, którą poruszała Pani Przewodnicząca – droga przy samym lesie na Jaślach, tam mamy taki problem, że droga jest użytkowana przez ciężki sprzęt który dojeżdża do miejsc składowania drewna. Jest to również odcinek nieodwodniony. Chcąc zrobić tą drogę tak jak drogę Ostrów, można tylko odcinek do płotu dalej jest to nierealne. Najpierw trzeba by odcinek ustabilizować na głębokość ok. 45 cm, położyć nawierzchnię i wykonać odwodnienie całości. Jest to odcinek bardzo grząski, gdzie woda utrzymuje się cały sezon letni.
Postaramy się wycenić tą inwestycję i zdobyć informacje co należy zrobić i w jakim zakresie na odcinku aż do nieruchomości, które należą do gminy.
Droga Ostrów-Zagórze jest ustabilizowana więc wystarczy wyrównanie i położenie dwóch warstw nawierzchni.
Wójt poinformował, został złożony wniosek do Starostwa w sprawie regulacji dróg w obrębie Podłazie.
Zgodnie z postanowieniami ustawy o gospodarce nieruchomościami ustanowiony został trwały zarząd dla Szkół w Goździe i Kamionkach.
Po odczytaniu sprawozdania Wójt Gminy p. Romuald Kowaliński poinformował,
jest wśród nas Pani Bożena Zbrożyna, osoba, która przygotowała książkę która dotyczy mieszkańców Gminy Łączna. Pani mieszka w Radomiu ale przyjechała do nas dzisiaj proszę Radę aby pani Bożena mogła przedstawić zarys swojej pracy, a szczegóły moglibyśmy omówić na posiedzeniu Komisji Społecznej w najbliższym czasie.
Przyszły rok to rok jubileuszowy, 25-lecie istnienia gminy myślę że ta publikacja jest na czasie.
Ad. 7.
Przedstawienie wniosków z posiedzeń komisji w okresie między sesjami.
Przewodniczący Komisji Finansowo-Gospodarczej radny Sławomir Litwiński –
28 października br. odbyło się posiedzenie dotyczące omówienia wykonania budżetu za I półrocze 2019r. oraz omówienie projektów uchwał na dzisiejszą sesję.
Przewodnicząca Komisji Społecznej radna Jolanta Żaczek – Komisja Społeczna odbyła posiedzenia w dniu 30 wrzesień 2019r. o tematyce:
1. Współpraca z jednostkami i organizacjami działającymi na terenie gminy oraz działalność GBP, NZOZ, GOPS, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łącznej, Zespołu Szkół w Goździe, ULKS, Stowarzyszeń działających na terenie gminy.
2. Sprawozdanie z realizacji projektów unijnych z zakresu edukacji, kultury, sportu i spraw społecznych.
Wnioski z komisji:
1/ zadbanie o pomnik na Występie, obelisk przy starodrożu siódemki
2/ wszczęcie postępowania w sprawie upamiętnienia pochowanych szczątków ludzkich na cmentarzu epidemiologicznym, który znajduje się na terenie gruntów prywatnych
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Jacek Januchta – 28 października br. odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej, którego tematem była analiza wykonania budżetu za I półrocze 2019r. Po dogłębnej analizie przy udziale Pani Skarbnik nie stwierdziliśmy żadnych nieprawidłowości, potwierdzeniem jest opinia RIO.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji radny Edward Chaba – w omawianym okresie Komisja spotykała się czterokrotnie. Spotkania dotyczyły petycji mieszkańców Klonowa i Stawiku dotyczących dowozu dzieci do szkół. Komisja na swoich posiedzeniach podjęła uchwały. Przewodniczący Komisji odczytał treść uchwał wraz z uzasadnieniem.
Proszę Panią Przewodniczącą i Radę o przegłosowanie podjętych przez komisję wniosków w postaci uchwał.
Mieszkaniec Gminy – nikt z nas nie podważa ustawy, przepisów dot. punktów zbiorek ani państwa uchwały. Podważamy punkt zbiórki na Osełkowie. Powołuje się pan kilkakrotnie na ustawę i orzeczenie NSA. Ustawa jako podstawa prawna do przepisu mówi wyraźnie że odległość do szkoły ma wynosić 3 km a w przypadku dzieci starszych 4 km. Jaka jest odległość z punktu zbiórki wyznaczonego przez Panią Przewodniczącą na Osełkowie, niecałe dwa kilometry. Na drogę wychodzą zwierzęta, jest wzmożony transport leśny.
Na sesji to pan Wisowaty radny Kamionek upominał się dlaczego w nocy nie świeci się światło na Stawiku. Pół roku mieszkańcy Stawiku upominali się o założenie dwóch lamp w bardzo niebezpiecznym miejscu. Teraz na koniec września i początku października trwało to 2-3 tyg. w piątek na wieczór było wyłączane światło tylko na Stawiku i zapalane było dopiero w poniedziałek. Odpowiedzialna jest za to tylko i wyłącznie radna Pająk.
Dziewięcioro dzieci skrzywdziła swoją decyzją. Ta interpretacja całkowicie wyklucza sens transportu szkolnego. Równie dobrze możemy zrobić punkt zbiorczy na Podłaziu, na Jęgrznej czy w Goździe.
Przewodnicząca Rady – jeśli chodzi o sytuację ze światłem to było inaczej, radny Wisowaty powiedział że na Osełkowie się świeci, a na Kamionkach nie. Nawet w weekend dzwonię do Kierownika Wydziału Technicznego i nękam, że światło na Stawiku ma się świecić. Dowodem na to jest ostatnia sytuacja, kiedy w sobotę dzwoniłam do Pana Sekretarza również i pracowników urzędu żeby to światło było zaświecone.
Kolejny zarzut, na jakiej podstawie pan mówi, że ja wytyczyłam punkt zbiorczy. Nie wytyczałam żadnego punktu zbiorczego.
Mieszkaniec Gminy – zwrócił się do przewodniczącej Rady, radni przegłosowali przepis o wprowadzeniu punktów zbiórek, pani jest radną naszego terenu i to pani bezpośrednio odpowiada za zaistniałe sytuacje.
Radny Litwiński – zapytał jaka jest odległość od końca Stawiku do szkoły a ile do punktu zbiorczego. Moje dzieci chodzą ponad 2 km, przechodzą przez tory, przez odcinek drogi zalesionej. Dzieci ze Stawiku muszą dojść 900 metrów.
Mieszkaniec Gminy – ustawa prawo oświatowe wyraźnie mówi, że ma być 3 km do szkoły.
Radny Kałuziński – zwrócił się do mieszkańca gminy, walczy pan o coś co się panu nie należy. Po wpływających petycjach pozwoliłem sobie udać się na Stawik przy państwa domu wyzerowałem licznik i przejechałem pod boczne drzwi do szkoły jest to odległość 2 900 m. Czyli pana dzieci w ogóle nie powinny być dowożone. Błędem Urzędu Gminy było podjęcie decyzji o zbiórce na Osełkowie bo tego punktu nie powinno w ogóle być.
Przewodnicząca Rady ogłosiła 5 minut przerwy.
Przewodnicząca Rady wznowiła obrady po przerwie.
Radny Kałuziński – zwrócił się do Wójta Gminy, czasami dobro nie popłaca, w przyszłym roku proszę porządnie przyjrzeć się dowozom, którym dzieciom należą się dojazdy którym nie i żeby tam gdzie się nie należą autobusy nie jeździły.
Radny Wykrota – wniosek aby Rada podjęła decyzję i zobowiązała Wójta do likwidacji kursu do Osełkowa w roku szkolnym 2019/2020. A zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć dla dzieci na cele edukacyjne.
Wójt Gminy p. Romuald Kowaliński – jeśli wyrazicie taką wolę to będziemy konsekwentni i kolejny przetarg przygotujemy zgodnie z uwagą radnego Kałuzińskiego.
W tym roku jest określony przetarg, warunki i specyfikacja. Nie da się tego zmienić.
Radny Litwiński – radni starają się pracować dla dobra całej gminy, a poszczególne osoby które nie są w pełni zapoznane z ustawą np. o dowozach starają się działać na nas destrukcyjnie.
Radny Ledwójcik – mieszkaniec zarzuca nam kłamstwo. Autobus jeździ nadal, nie zabraliśmy mu go. Ciekawe czy pan wystosował pismo do Koła Łowieckiego czy do Lasów Państwowych, że zwierzęta zagrażają dzieciom.
Podziękowania dla Pani Kierownik GOPS o szybką interwencję w zgłaszanej przeze mnie sprawie.
Więcej uwag nie zgłoszono.
Radny Chaba – proszę o przegłosowanie stanowiska Komisji skarg, Wniosków i Petycji w formie uchwał przedstawionych przeze mnie.
Przewodnicząca Rady – proszę o przegłosowanie wniosków wypracowanych przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji w formie uchwał
Za – 12, wstrzymało się – 2/14 obecnych radnych (radny Nyga nieobecny)
Wynik głosowania jawnego imiennego stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 8 i 9.
Pytania, wnioski, interpelacje oraz udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.
Sołtys Występy p. Alicja Gębska – składałam trzy wnioski, na dwa z nich dostałam odpowiedź. Jeśli chodzi o przystanek przy Starej Występie. W piśmie zawarte były dwa przystanki ale wystarczy jeden.
Nie dostałam odpowiedzi na pismo dotyczące remontu drogi od krzyżówki Belno-Zalezianka-Występa do Adamowa i myślę że pieniądze w budżecie 2020 na ten cel będą zapewnione. Proszę o zrobienie projektu na przystanek przy Starej Występie i oświetlenie drogi przy kościele.
Radna Żaczek – w Gminie Łączna przez dwa lata realizowany był przez ZHP projekt i w imieniu Chorągwi Kieleckiej mam zaszczyt podziękować Wójtowi Gminy p. Romualdowi Kowalińskiemu za nieocenioną pomoc i współpracę z Latającą Akademią Edukacji Cyfrowej.
Wręczenie podziękowań dla Wójta, gratulacje i brawa.
Wójt Gminy p. Romuald Kowaliński – to mój obowiązek aby współpracować ze wszystkimi organizacjami dla naszej młodzieży. Prośba aby realizacja projektu była na naszym terenie, ponieważ u nas jest młodzież, która pracuje w ZHP. Jedna z nauczycielek ze szkoły w Łącznej jest opiekunem. Dziękuję za to wyróżnienie.
Przewodnicząca Rady oddała głos Pani Bożenie Zbrożynie.
Pani Bożena Zbrożyna – inspiracją do napisania książki o Łącznianach była fotografia z 24 czerwca 1916r. zrobiona przed budującym się Kościołem w Łącznej przedstawiająca 70-ciu młodych mężczyzn należących do Koła Różańcowego tworzącej się parafii Łączna z Księdzem Dąbrowskim na czele. Książka zawiera się w latach 1916r. aż do współczesności.
20.10.2019r. w kościele w Łącznej udało się zebrać członków kół różańca żywego i zrobiliśmy wspólne zdjęcie. Wszystko to na rocznicę 100 lat zakończenia budowy kościoła i na 25-lecie gminy. Książka przedstawia opowieść jak mieszkańcy Łącznej budowali wspólnotę.
I część książki opiera się przede wszystkim na archiwach diecezji kieleckiej, II część to opowiadania i wywiady mieszkańców. Proszę o kontakt z Panią Haliną Wisowatą tych, którzy chcieliby jeszcze przekazać nam jakieś historie. Książka w tym momencie ma 237 stron, zawiera 54 fotografie. Moi dziadkowie pochodzili z Czerwonej Górki i Kamionek. Dobrze byłoby gdyby projekt ujrzał światło dzienne. Współpracuję z wydawnictwem gdzie mogą wydrukować tą książkę w formacie B5. Pomyślałam, że na 25-lecie gminy można wydać bardziej okazałe wydanie albumowe ale opiera się to o pieniądze. Z panem Wójtem i Panią Dyrektor Biblioteki rozmawialiśmy o wydaniu 500 egzemplarzy tej książki.
W tym momencie w książce jest opisanych 12 rodów: z Czerwonej Górki, Podłazia, Zalezianki i Osełkowa.
Radna Żaczek – chciałabym kontynuować ten temat na posiedzeniu Komisji Społecznej, której termin proponuję na 8 listopada br. o godzinie 14,00.
Radny Chaba – zwrócił się do pani sołtys Gębskiej, jeden przystanek na Występie będzie stwarzał zagrożenie, ludzie w ostatniej chwili będą przebiegać na drugą stronę na autobus. Jeśli już robić to dwa przystanki po jednej i drugiej stronie drogi. Zadbalibyśmy o bezpieczeństwo mieszkańców.
Jeśli chodzi o drogę do Adamowa, rozmawiałem z Panem Wójtem wielokrotnie, stan jej jest tragiczny. Woda podmywa rowy, nie są one zabezpieczone. Proszę Wójta aby wziął to pod uwagę.
Przewodnicząca Rady – odczytała pisma, które wpłynęły do Biura Rady w okresie pomiędzy sesjami:
1/ pismem z dnia 16.09.2019r. Wojewoda Świętokrzyski zawiadamia o wszczęciu postępowania nadzorczego odnośnie uchwały Nr XI/62/2019 z dnia 3 września 2019r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Łączna. Opinia organu Wody Polskie, której brakowało została dostarczona do Wojewody.
2/ pismem z dnia 30.09.2019r. Wojewoda w Rozstrzygnięciu Nadzorczym stwierdza nieważność uchwały Nr XI/62/2019 z dnia 3 września 2019r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Łączna
w części obejmującej § 9 pkt. 4 Regulaminu stanowiącego załącznik do uchwały.
Regulamin obowiązuje bez tego punktu.
3/ w dniu 4.10.2019r. wpłynęło pismo od mieszkańców Klonowa – wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Nr XXII/106/2016 z dnia 25 lipca 2016r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Nr 4 Klonów na obszarze gminy Łączna. Pismo kieruję do Komisji Gospodarczej aby zająć się tą sprawą.
4/ Pismo od Przewodniczącego Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego. Inicjatywa utworzenia Młodzieżowego Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego w celu powołania Młodzieżowych Rad Gmin. W maju będzie nabór kandydatów na drugą kadencję do Młodzieżowego Sejmiku. Kieruję pismo do Przewodniczącej Komisji Społecznej do rozpatrzenia na najbliższej Komisji.
5/ w dniu 29.10.2019r. wpłynęła petycja w sprawie natychmiastowego przywrócenia busa szkolnego do miejscowości Stawik i Jaśle nad zalewem. Przewodnicząca odczytała pismo.
W piśmie uwzględnione są nowe okoliczności zagrażające bezpieczeństwu dzieci.
Kieruję to pismo do rozpatrzenia przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji.
Radny Chaba – posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w tej sprawie odbędzie się 5 listopada o godzinie 12,00 w Biurze Rady w urzędzie. Na posiedzeniu będzie obecny również Radca Prawny.
Radny Januchta – zwrócił się do Kierownika Wydziału Technicznego, zgłosił uszkodzone dwa znaki: jeden przy wjeździe do miejscowości Ostrów - tablica informacyjna po kolizji z samochodem położyła się, drugi znak - zakaz zatrzymywania się został zdewastowany tj. zamazany. Proszę również o informację do ZDP o odkrzaczenie jeszcze przed zimą odcinka od Podzagnańszcza w kierunku Zaskala. I jeśli jest taka możliwość proszę o podobną informację do Urzędu Gminy Bodzentyn odnośnie drogi z Zaskala w kierunku Wzdołu. Tam drzewa znacznie ograniczają widoczność.
Radna Żaczek – zadała pytanie o projekt wodociągu w miejscowości Jaśle, w zeszłym roku było zapisane na projekt 90 tys. zł.
Kierownik Wydziału Technicznego p. Marek Walkowicz – nie ma projektu, ponieważ nie wszyscy właściciele nieruchomości wyrazili zgodę, muszą być zgody wszystkich właścicieli. Trzeba dysponować gruntem na cele budowlane dopiero można zacząć robić projekt. Większość umów jest podpisanych ale są tacy mieszkańcy co blokują. Nie mam przy sobie listy zapraszam do Zakładu.
Radna Żaczek – chodzi mi o mieszkańców, którzy mieszkają jak się jedzie nad zalew od strony Zalezianki po lewej stronie. Ludzie domagają się wodociągu i podłączenia do wody. Nadal mamy mieszkańców, którzy w XXI wieku nie mają wody w kranie.
Zapytała jak wygląda sprawa z przekształceniem samoistnego władania na rzecz własności w drogach gminnych oraz jakie kroki podjęła gmina w celu pozyskania środków na budowę dróg. Czy nasza gmina sięga po takie środki, jeśli nie to dlaczego nie sięga i co zrobić żeby sięgnąć. Radna zgłosiła po raz kolejny uszkodzoną barierkę w Łącznej.
Zwróciła uwagę, nie ma Pani Dyrektor GBP, chciałabym wiedzieć czy Biblioteka będzie organizować Gminne Święto Nieodległości i czy będzie brała udział w akcji z odśpiewaniem Hymnu Narodowego 8 listopada o godz. 11.11.
Wójt Gminy p. Romuald Kowaliński – aktualnie Pani Dyrektor Biblioteki jest na zwolnieniu lekarskim, nie zmienia to faktu że Urząd przygotuje się do obchodów Święta Niepodległości.
Jeśli chodzi o wodociąg Pan Kierownik ZGK udzielił prawidłowej odpowiedzi.
Zgodnie z prawem kawałek przy wodociągu prowadzący do nieruchomości jest przyłączem. Kwestia doprowadzenia wody do jednego czy dwóch domostw wiąże się z kwestią, że musimy uzyskać zgodę właścicieli na przejście wodociągu. Chyba, że chcemy zrobić kawałek wodociągu, który nie będzie prowadził do konkretnej posesji. Nie wiem, czy Pani która nie ma wody będzie zainteresowana żeby wykonać ok. 500 metrów przyłącza do wodociągu.
Kierownik ZGK przygotuje pełną odpowiedź na ten temat i na Komisji Gospodarczej zajmiemy się tym tematem.
Wójt zabrał głos odnośnie pisma dotyczącego zmiany planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Klonów. W piśmie oskarżono nas że jest to naruszenie prawa. Dzisiaj umówiłem spotkanie z autorami pisma i z urbanistą, żeby wyjaśnił te kwestie. Gdyby było jakiekolwiek uchybienie to Wojewoda uchyliłby taką uchwałę. Na etapie procedowania można było kierować wszystkie wnioski i zadawać pytania.
W tym momencie można się zwrócić do sądu ale sąd nie rozpatruje tych spraw ponieważ z ustawy o planowaniu przestrzennym wynika, że w kompetencji Rady Gminy jest przyjmowanie zapisów i uchwał dotyczących planu.
Jedyne rozwiązanie to przystąpienie do sporządzenia zmiany planu dla tej konkretnej nieruchomości. Przypominam że zmiana planu dla nieruchomości, która ma ponad 1000 m jest taka sama i kosztuje tyle samo jak dla obrębu i trwa co najmniej 1,5 roku.
Kierownik Wydziału Technicznego p. Krzysztof Pastuszka – odpowiedział radnej Żaczek, odpowiedź odnośnie pani pytania dot. przekształcenia samoistnego władania na rzecz własności w drogach gminnych przygotuję pisemnie.
Radny Litwiński – zwrócił się do Kierownika Wydziału Technicznego, czy jest możliwość doraźnego poprawienia drogi do Wiącki jeszcze przed Wszystkimi Świętymi, deformacja drogi jest duża.
Zwróciłem się dwa tyg. temu do Wydziału Technicznego w sprawie bezdomnego psa przygarniętego przez mieszkankę mojej wsi. Pani chciała najpierw otrzymać jakąś pomoc w utrzymaniu psa. Ale prawo zabrania dodatkowej pomocy oprócz jednorazowej w formie karmy. Teraz Pani chciałaby aby gmina rozpropagowała zdjęcia psa i wystawiła ogłoszenia aby ktoś go przygarnął.
Zadał pytanie o sprawy własności dróg gminnych, też jestem zainteresowany tym tematem.
Kierownik Wydziału Technicznego p. Krzysztof Pastuszka – odpowiedział radnemu Litwińskiemu, jeśli chodzi o Podłazie wniosek został złożony.
Odpowiedź dotycząca psa, zgodnie z obowiązującym u nas Regulaminem pani która przygarnęła psa może złożyć oświadczenie adopcyjne i otrzyma jednorazowo karmę. Innej pomocy Regulamin nie przewiduje. Jeśli zdjęcia psa zostaną do nas dostarczone to napiszemy ogłoszenie i umieścimy je na stronie i tablicach ogłoszeń.
Radna Krawczyńska – zgłosiła potrzebę poprawy barier w Goździe, w niektórych miejscach został uszkodzony chodnik i tam barierki się pochyliły. Szczególnie przy szkole w Goździe i na początku Gozdu. Jak będzie śnieg to jeszcze bardziej się pochylą.
Kierownik Wydziału Technicznego p. Krzysztof Pastuszka – często barierki pochylają się, ponieważ skarpa jest za krótka. Żeby barierka właściwie stała należy albo zamontować ją bliżej chodnika albo musi być dłuższa w ziemi lub zabetonowana. To wiąże się z finansami. Przejrzymy, które barierki da się naprawić bez użycia środków finansowych, a do których naprawy będziemy musieli się wspomóc firmami zewnętrznymi.
Radny Wisowaty – zgłosił uwagi:
1/ krzyżówka obok Przedszkola i placu zabaw, jest to zbiorowisko wody, pobocza są za wysokie i woda nie ma gdzie odpływać, piach zostaje na drodze i jest to niebezpieczne. Proszę o zdjęcie poboczy żeby były poniżej drogi asfaltowej.
To samo na krzyżówce do gminy.
2/ składany był wniosek do powiatu odnośnie wycinki drzew koło przedszkola proszę o przypomnienie.
3/ zwrócił się do ZGK, czy normalne jest że z oczyszczalni wydostają się takie zapachy przeważnie z rana. Mieszkam dosyć daleko a przy wyjeździe do pracy czuję i nie dziwię się ludziom że protestują.
Kierownik ZGK p. Marek Walkowicz – odpowiedział radnemu Wisowatemu, zależy od rodzaju ścieków.
Radny Kałuziński – zwrócił się do Wójta Gminy. Zarzucił mi pan, że działam na niekorzyść mieszkańców. W dniu 7 września br. byłem na PSZOK oddać odpad budowlany w postaci okien który nie został przyjęty. Wystosowałem pismo do Wójta z pytaniem na jakiej podstawie przyjmowane są śmieci na PSZOK skoro są ograniczenia wagowe na gospodarstwo a takiej wagi nie ma oraz czy jest rejestr gospodarstw które oddały odpady w danym roku. Zapytałem też dlaczego osoby ani samochody wjeżdżające na PSZOK nie są kontrolowane przez pracownika a także przez kogo i na jaki etat jest zatrudniony pracownik PSZOK.
24.09.2019r. dostałem odpowiedź na moje pismo, że odpady zgodnie z uchwałą Rady Gminy Nr XXII/100/2016 z 15 lipca 2016r. są przyjmowane w ilości 200 kg na gospodarstwo/rok i ilość jest weryfikowana przez pracownika ale zawsze jest przyjmowana większa ilość na korzyść mieszkańców. W piśmie jest wzmianka, że w związku z moją interwencją zostanie zakupiona waga, odpad będzie ważony i mieszkańcy będą mogli oddać dokładnie 200 kg a także będzie wymagany podpis właściciela nieruchomości co spowoduje duże utrudnienia zw. z koniecznością obecności osoby na którą jest deklaracja.
Informuję, że Pan Wójt jako wykonawca uchwały w 2016r. po uchwaleniu Regulaminu powinien zlecić zakup wagi a nie teraz mówić, że to na moją interwencję. Ja chciałem zważyć tyle kg ile mi się należy i oddać odpad. Dlaczego zarzuca mi pan Wójt że PSZOK będzie wymagał podpisów właścicieli, a w Regulaminie PSZOK-u pkt. 5 jest informacja, że dostarczający odpad ma obowiązek podać dane osobowe wraz z miejscem zamieszkania.
W piśmie nie pisałem o żadnych podpisach tylko chciałem się dowiedzieć czy weryfikowane są osoby oddające odpady.
Wójt Gminy p. Romuald Kowaliński – zapytał radnego Kałuzińskiego czy cały dostawczak okien to 200 kg. Zasady tworzymy wobec wszystkich takie same. PSZOK jest dla mieszkańców, postaramy się o to żeby pozyskać środki żeby PSZOK był nowoczesny. Gdyby ta ilość, którą pan przywiózł była rozłożona na kilka razy to pewnie pracownik by to przyjął. Problemem nie jest kwestia że nie przyjmiemy tylko że jednorazowo nie możemy wziąć więcej. Osoba, która pracuje na PSZOK-u zna większość mieszkańców z naszej gminy. Nikt dwa razy tak dużego remontu w krótkim odstępie czasu nie robi. Nie twórzmy barier i nadmiernej biurokracji.
Radny Kałuziński – jadąc na PSZOK nie powoływałem się na mandat radnego. Ja chciałem ściągnąć te 200 kg, które mi się należało i nie mogłem. Z pisma wynika, że ja działam na niekorzyść mieszkańców.
Sołtys Kamionek p. Joanna Flasińska – proszę o sfrezowanie odcinka drogi przy szkole, są duże koleiny i ciężko tamtędy przejechać.
Więcej uwag nie zgłoszono.
Ad. 10 a)
Podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Łączna.
Przewodnicząca Rady – głosujemy nad projektem uchwały Nr II, który radni otrzymali.
Żadnych uwag nie zgłoszono.
Przewodnicząca Rady poprosiła o przegłosowanie uchwały poprzez głosowanie jawne imienne. Przewodnicząca Rady wyczytywała kolejno nazwiska radnych, wyczytani radni określali się czy są „za” , „przeciw” czy „wstrzymują się”.
Radny Janik nie brał udziału w głosowaniu.
Radny Nyga nieobecny.
Uchwała Nr XIII/75/2019
Rady Gminy Łączna z dn. 30 października 2019r.
została podjęta większością głosów (za – 12, wstrzymał się – 1/13 radnych biorących udział w głosowaniu)
Uchwała jak również wynik głosowania jawnego imiennego stanowią załącznik do protokołu.
Ad. 10 b)
Podjęcie uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć logopedów zatrudnionych w jednostkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Łączna.
Żadnych uwag nie zgłoszono.
Przewodnicząca Rady poprosiła o przegłosowanie uchwały poprzez głosowanie jawne imienne. Przewodnicząca Rady wyczytywała kolejno nazwiska radnych, wyczytani radni określali się czy są „za” , „przeciw” czy „wstrzymują się”.
Radny Nyga nieobecny.
Uchwała Nr XIII/76/2019
Rady Gminy Łączna z dn. 30 października 2019r.
została podjęta jednogłośnie (za – 14/14 obecnych radnych)
Uchwała jak również wynik głosowania jawnego imiennego stanowią załącznik do protokołu.
Ad. 11.
Przyjęcie protokołu z sesji Rady Gminy Łączna z dnia 3 września 2019r.
Przewodnicząca Rady – do protokołu nie zgłoszono żadnych uwag, wobec tego proszę o przegłosowanie protokołu z dnia 3 września 2019r.
Protokół został przyjęty jednogłośnie (za – 14/14 obecnych radnych)
Radny Nyga nieobecny.
Wynik głosowania jawnego imiennego stanowi załącznik do protokołu.
Przewodnicząca Rady oddała głos Projektantowi Planu Urządzania Lasów Panu Henrykowi Pargieła i przedstawicielowi Starostwa Powiatu Skarżyskiego Pani Annie Sobczak.
Projektant Planu Urządzania Lasów p. Henryk Pargieła – prowadzę Biuro zajmujące się urządzaniem lasów niepaństwowych. W wyniku wygranego przetargu zorganizowanego w powiecie skarżyskim przez rok robiliśmy uproszczone plany urządzania lasu dla czterech gmin powiatu. Dla każdej z wsi Gminy Łączna opracowany jest uproszczony plan urządzania lasu obowiązujący 10 lat zgodnie z ustawą o lasach. Jest on zatwierdzany przez Starostę. W planie znajduje się: opis stanu lasów niepaństwowych danej wsi, wskazane gatunki drzew, wskazówki gospodarcze dla właścicieli. Wskazówki służą też dla Nadzoru nad lasami niepaństwowych. W planie opisujemy razem kilka działek położonych obok siebie nie indywidualnie. W urzędzie gminy operaty będą wyłożone przez dwa miesiące. Można się z nimi zapoznać i jeśli są jakieś zastrzeżenia to my uwzględnimy. Po upływie tego czasu Starosta zabiera operaty i je zatwierdza. Plany będą obowiązywać od 1 stycznia 2020r. do
31 grudnia 2029r. Są różne dotacje, o które można wystąpić np. na zalesienie gruntu, na pielęgnację, na zwrot utraconych korzyści. W planach proponujemy wykonanie różnych zabiegów tj. czyszczenia, rozluźnienia czy trzebieży.
Radny Wykrota – zapytał czy do jakichkolwiek decyzji musi być osoba prawnie właścicielem działki, czy może być dzierżawcą, podatnikiem.
Projektant Planu Urządzania Lasów p. Henryk Pargieła – odpowiedział, właścicielem. Spisujemy umowę na wykonanie planów ze Starostwem i to Starostwo daje nam dokumenty tj. mapę i wykaz właścicieli.
Radny Wykrota – w tych sprawach jest okropny bałagan. Sprawy spadkowe są nieuregulowane.
Przedstawiciel Starostwa Powiatu Skarżyskiego p. Anna Sobczak – poinformowała, w dokumentach również ustalony jest wiek lasu, po zatwierdzeniu dokumentu od 2020r. gmina będzie naliczać podatek na podstawie wieku lasu. Drzewostany do 40 lat są zwolnione z podatku, a na starsze już jest naliczany podatek leśny.
Radny Litwiński – w Zaleziance nikt nie jest w stanie określić gdzie znajduje się czyja działka, to są paski działek 6-12 metrów ciągnące się kilkaset metrów.
Projektant Planu Urządzania Lasów p. Henryk Pargieła – opisujemy razem 10 czy 30 działek. Mamy odpowiedni sprzęt do wydzielenia granic.
Radny Kałuziński – zapytał czy ten plan jest już wyłożony w gminie.
Projektant Planu Urządzania Lasów p. Henryk Pargieła – odpowiedział, tak. Można się już zapoznać tylko ze swoim zapisem ze względu na RODO.
Radny Januchta – będąc właścicielem działki leśnej jaką trzeba odbyć procedurę żeby się jej pozbyć. Czy dokument w urzędzie pokaże usytuowanie działek jak któraś z nich graniczy z lasami państwowymi.
Projektant Planu Urządzania Lasów p. Henryk Pargieła – można prywatnie sprzedać działkę leśną lub za darmo oddać dla Nadleśnictwa ale jest warunek że działka musi dłuższym bokiem przylegać do lasów Nadleśnictwa. Na dokumencie jest mapka lasów niepaństwowych, nie ma wyszczególnionych lasów państwowych.
Więcej uwag nie zgłoszono.
Ad. 12.
Zakończenie obrad.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że porządek obrad został wyczerpany, podziękowała wszystkim za udział i zamknęła XIII–e posiedzenie Rady Gminy Łączna
w kadencji 2018-2023.
Przewodnicząca Rady Gminy
Protokół sporządziła
Monika Pająk
Magdalena Chmiela
Data wprowadzenia: 2019-11-22 1202 Data upublicznienia: 2019-11-22 Art. czytany: 3226 razy
|
|
» Protokoły głosowania - rozmiar: 493335 bajtów Typ pliku: application/pdf
|
Wiadomość wprowadził: Krzysztof Pastuszka Autor dokumentu: Aneta Mik
|
» Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
|
|
|
|
|
Urząd Gminy Łączna
Czerwona Górka 1B
26 - 140 Łączna
tel. 041/25 - 48 - 960
fax. 041/25-48-977
Godziny otwarcia:
Poniedziałek
7.30-16.00
Wtorek - Czwartek
7.30-15.30
Piątek
7.30-15.00
Kasa czynna:
poniedziałek - piątek
8.00-13.30
ePUAP – adres skrytki podawczej: /09v7jfy1xv/SkrytkaESP
Starostwo Powiatowe
w Skarżysku-Kamiennej
www.spskarzysko.bip.doc.pl
Dziennik Ustaw
http://dziennikustaw.gov.pl
Monitor Polski
http://monitorpolski.gov.pl
|
|
|