(K)  A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Poprzednia strona » Odczyt wiadomości
Menu:
Urząd Gminy
Statut Gminy
Wójt Gminy
Rada Gminy
Prawo miejscowe
Budżet i finanse
Zamierzenia, strategie i programy
Publiczny dostępny wykaz danych o środowisku
Oświadczenia majątkowe
Przetargi
Ochrona środowiska
Jednostki organizacyjne
Rejestry
Komunikaty
Wybory Samorządowe/Sołeckie/Izby Rolne/Ławnicy/Sejmu i Senatu RP/PE/Prezydent RP
Konkurs na stanowiska urzędnicze
Konkursy na dyrektorów szkół
Współpraca z Organizacjami Pożytku Publicznego
Audyty i Kontrole
Kącik adopcyjny bezpańskich zwierząt
Druki dla interesantów
Sprawozdania
Rewitalizacja
RODO
Narodowy Spis Powszechny/Rolny/Ludności
-------------------------
Jak załatwić sprawę
Redaktorzy strony
Statystyka odwiedzin
Statystyka czytalności
Wyszukaj urzędnika
Rejestr zmian
Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
Ostatnie 5 wiadomości:
» Sprawozdania z badań wody na ujęciach: Klonów, Jamno, Zalezianka z dnia 12.04.2024r.
» Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Łączna za rok 2023
» Zarządzenie Nr 15/2024 Wójta Gminy Łączna z dnia 11 kwietnia 2024r.
» Zarządzenie Nr 14/2024 Wójta Gminy Łączna z dnia 4 kwietnia 2024r.
» Zarządzenie Nr 13/2024 Wójta Gminy Łączna z dnia 29 marca 2024r.
  • Prawo miejscowe
  • Uchwały Rady Gminy
  • Rok 2010
  • UCHWAŁA NR XXXIV/5/2010 RADY GMINY W ŁĄCZNEJ z dnia 22 stycznia 2010 r.

    UCHWAŁA NR XXXIV/5/2010
    RADY GMINY W ŁĄCZNEJ
    z dnia 22 stycznia 2010 r.
    w sprawie zatwierdzenia 'Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018'
    Na podstawie art. 18 ust.2 pkt. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
    (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
    § 1. Zatwierdza się 'Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018', stanowiący
    załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
    § 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Łączna.
    § 3. Uchwała p o d l e g a o p u b l i k o w a n i u w D z i e n n i k u U r zędowym Województwa
    Świętokrzyskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Łącznej.
    § 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
    U Z A S A D N I E N I E
    Odnowa wsi jest procesem kształtowania warunków życia na obszarach wiejskich, którego
    animatorem i podmiotem jest lokalna społeczność. Celem tego procesu jest podnoszenie
    standardu życia i jego jakości przy zachowaniu tożsamości wsi, jej kultury materialnej i duchowej
    oraz walorów przyrodniczych.
    'Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018' jest dokumentem zatwierdzonym
    uchwałą Zebrania Wiejskiego Miejscowości Zalezianka z dnia 20 stycznia 2010 roku. Plan został
    wypracowany metodami oddolnymi przy wsparciu grupy ludzi zainteresowanych podjęciem
    działań na rzecz swojej 'małej ojczyzny'.
    Zatwierdzenie Planu Odnowy Miejscowości przez Radę Gminy jest niezbędne przy ubieganiu
    się o zewnętrzne wsparcie finansowe na rzecz działań w danej miejscowości, zwłaszcza
    z 'Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013' w ramach działania 'Odnowy
    i rozwoju wsi'. Podstawowym elementemtego działania jest pobudzenie aktywności środowisk
    lokalnych i stymulowanie współpracy na rzecz rozwoju i promocji wartości związanych
    z miejscową specyfiką społeczną, kulturalną i przyrodniczą. Odnowa powinna również
    dostosować wieś do wymogów współczesności, do pełnienia nowych funkcji zarówno wobec
    społeczności lokalnej, jak i całego społeczeństwa. Odnowa wsi to przede wszystkim proces
    uaktywniania podstawowego zasobu, jakim dysponuje wieś, czyli zaangażowania mieszkańców,
    mobilizacja ich sił i wszystkich innych dostępnych zasobów.
    PLAN ODNOWY MIEJSCOWOŚCI ZALEZIANKA NA LATA 2010-2018
    Załącznik do uchwały Nr
    XXXIV/5/2010
    Rady Gminy w Łącznej
    z dnia 22 stycznia 2010 r.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 1 / 42
    Świętokrzyskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Łącznej.
    § 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
    U Z A S A D N I E N I E
    Odnowa wsi jest procesem kształtowania warunków życia na obszarach wiejskich, którego
    animatorem i podmiotem jest lokalna społeczność. Celem tego procesu jest podnoszenie
    standardu życia i jego jakości przy zachowaniu tożsamości wsi, jej kultury materialnej i duchowej
    oraz walorów przyrodniczych.
    'Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018' jest dokumentem zatwierdzonym
    uchwałą Zebrania Wiejskiego Miejscowości Zalezianka z dnia 20 stycznia 2010 roku. Plan został
    wypracowany metodami oddolnymi przy wsparciu grupy ludzi zainteresowanych podjęciem
    działań na rzecz swojej 'małej ojczyzny'.
    Zatwierdzenie Planu Odnowy Miejscowości przez Radę Gminy jest niezbędne przy ubieganiu
    się o zewnętrzne wsparcie finansowe na rzecz działań w danej miejscowości, zwłaszcza
    z 'Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013' w ramach działania 'Odnowy
    i rozwoju wsi'. Podstawowym elementemtego działania jest pobudzenie aktywności środowisk
    lokalnych i stymulowanie współpracy na rzecz rozwoju i promocji wartości związanych
    z miejscową specyfiką społeczną, kulturalną i przyrodniczą. Odnowa powinna również
    dostosować wieś do wymogów współczesności, do pełnienia nowych funkcji zarówno wobec
    społeczności lokalnej, jak i całego społeczeństwa. Odnowa wsi to przede wszystkim proces
    uaktywniania podstawowego zasobu, jakim dysponuje wieś, czyli zaangażowania mieszkańców,
    mobilizacja ich sił i wszystkich innych dostępnych zasobów.
    PLAN ODNOWY MIEJSCOWOŚCI ZALEZIANKA NA LATA 2010-2018
    Gmina Łączna
    Plan Odnowy Miejscowości
    Zalezianka
    na lata
    2010 - 2018
    Załącznik do uchwały Nr
    XXXIV/5/2010
    Rady Gminy w Łącznej
    z dnia 22 stycznia 2010 r.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 2 / 42
    mobilizacja ich sił i wszystkich innych dostępnych zasobów.
    PLAN ODNOWY MIEJSCOWOŚCI ZALEZIANKA NA LATA 2010-2018
    Gmina Łączna
    Plan Odnowy Miejscowości
    Zalezianka
    na lata
    2010 - 2018
    Zalezianka, styczeń 2010 r.
    Plan Odnowy Miejscowości został opracowany zgodnie z zapisami ,,Rozporządzenia w sprawie
    szczegółowych warunków i trybu przyznania pomocy finansowej w ramach działania «Odnowa
    Załącznik do uchwały Nr
    XXXIV/5/2010
    Rady Gminy w Łącznej
    z dnia 22 stycznia 2010 r.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 3 / 42
    Plan Odnowy Miejscowości został opracowany zgodnie z zapisami ,,Rozporządzenia w sprawie
    szczegółowych warunków i trybu przyznania pomocy finansowej w ramach działania «Odnowa
    i rozwój wsi» objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013’’ z dnia 14
    lutego 2008 roku [Dz. U. 2008, nr 38, poz. 220 z późn. zm.].
    Przy współpracy:
    Urzędu Gminy w Łącznej
    Pro-Inspiracja.pl Rafał Graczkowski ul. Targowa 18, 25-520 Kielce, XII piętro, pokój
    1208/1228 tel./fax 041 343 01 23 e-mail: [email protected]
    Autor Podpis
    mgr Katarzyna Kowalska
    mgr Rafał Graczkowski
    Rozdział Nazwa Strona
    Spis treści 4
    1. Wstęp 5
    2. Uczestnicy debaty strategicznej reprezentujący miejscowość Zalezianka 6
    3. Metodologia 7
    4. Obszar i czas realizacji Planu Odnowy Miejscowości 8
    5. Charakterystyka Miejscowości Zalezianka 9
    5.1 Położenie, przynależność administracyjna, powierzchnia i liczba ludności 9
    5.2 Historia miejscowości 11
    5.3 Określenie przestrzennej struktury miejscowości 12
    6. Inwentaryzacja zasobów służących odnowie miejscowości 12
    6.1 Zasoby przyrodnicze i dziedzictwo kulturowe 12
    6.2 Obiekty i tereny 16
    6.3 Infrastruktura społeczna 17
    6.4 Infrastruktura techniczna 20
    6.5 Przedsiębiorczość i rolnictwo 22
    6.6 Kapitał społeczny i ludzki 23
    7. Kluczowe obszary problemowe 24
    8. Ocena mocnych i słabych stron miejscowości 25
    9. Miejscowość Zalezianka w 2018 roku 27
    10. Komplementarność celów strategicznych z innymi programami 28
    11. Opis planowanych zadań inwestycyjnych i przedsięwzięć aktywizujących społeczność lokalną 29
    11.1 Zadania inwestycyjne do realizacji w latach 2010-2018 wskazane przez mieszkańców miejscowości
    Zalezianka
    30
    11.2 Zadania nie inwestycyjne 31
    12. Opis zadania priorytetowego w ramach „PROW 2007-2013” 32
    12.1 Harmonogram rzeczowo-finansowy zadania priorytetowego 33
    13. Realizacja Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka 33
    13.1 Wdrażanie 34
    13.2 Finansowanie 35
    13.3 Komunikacja społeczna i promocja 39
    13.4 Monitoring 40
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 4 / 42
    1. Wstęp
    Plan Odnowy Miejscowości (POM) jako efekt konsultacji społecznych oraz zaangażowania
    mieszkańców miejscowości Zalezianka, stanowi odpowiedź na kluczowe oraz strategiczne
    problemy odnowy i rozwoju wsi. W sposób kompleksowy i długotrwały przyczynia się do
    pełnego, zrównoważonego a zarazem dynamicznego rozwoju miejscowości, w konsekwencji
    również rozwoju całej Gminy Łączna. Dokument stanowi plan strategiczny na lata 2010-2018
    przyczyniający się do pozyskania pozabudżetowych środków pochodzących z montażu źródeł
    krajowych oraz Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej, w szczególności środków
    finansowych „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013” wspierających realizację
    priorytetowych dla miejscowości inwestycji.
    Plan Odnowy Miejscowości ma charakter biegunowy, łącząc potencjał społeczny oraz
    gospodarczy miejscowości. Plan stanowi nie tylko prognozę osiągniętych rezultatów w końcowej
    fazie planowanych inwestycji, ale również środki i metody wdrażania poszczególnych zmian oraz
    zadań, które w sposób bezpośredni przyczyniają się do poprawy struktury społecznogospodarczej
    miejscowości Zalezianka. Urzeczywistnienie każdego zadania poprzedzone zostanie
    bieżącą analizą potrzeb mieszkańców miejscowości wraz ze sporządzeniem niezbędnych opisów,
    uzasadnień, określeniu kosztów oraz terminów realizacji. W celu zmaksymalizowania możliwości
    rozwoju miejscowości, dokument ma charakter otwarty, tym samym możliwe jest wprowadzanie
    aktualizacji zadań, ze względu na zmiany czynników zewnętrznych oraz wewnętrznych mających
    wpływ na stan miejscowości.
    Dojrzałość społeczna oraz obywatelska mieszkańców sołectwa Zalezianka przyczyniła się do
    opracowania niniejszego dokumentu, poprzez ich partycypację w zebraniu zespołu roboczego
    oraz Zebraniu Wiejskim dotyczącym przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości.
    Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka zawiera szczegółową charakterystykę miejscowości,
    przy uwzględnieniu struktury demograficzno-gospodarczej wraz z wyszczególnionymi zasobami
    środowiska naturalnego i infrastruktury technicznej. Analiza SWOT pozwoliła na ukazanie
    pełnego obrazu stanu faktycznego szans, zagrożeń planowanych inwestycji oraz mocnych
    i słabych stron miejscowości.
    Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka został przygotowany zgodnie z wytycznymi odnośnie
    działania „Odnowa i rozwój wsi” oraz w oparciu o dokumenty strategiczne wyższego rzędu np.
    Strategię Rozwoju Gminy Łączna.
    2. Uczestnicy debaty strategicznej reprezentującą miejscowość Zalezianka
    Spotkanie robocze z dnia 11.01.2010r. pozwoliło na aktywny udział zaangażowanych w prace
    nad Planem Odnowy Miejscowości liderów lokalnych reprezentujących społecznoś ć sołectwa
    Zalezianka.
    Spotkanie, tym samym zyskało rangę debaty, konsultacji społecznych, w której to określone
    zostały kierunki rozwoju miejscowości, zapotrzebowanie na różnego rodzaju inwestycje,
    sprzyjające rozwojowi miejscowości, pod względem gospodarczym i społecznym. Poruszone
    zostały kwestie problemowe dotykające mieszkańców Zalezianki w codziennym życiu oraz szanse
    i kierunki uzdrowienia dyskomfortu mieszkańców, wynikające z sygnalizowanych niedostatków
    i dysproporcji względem innych miejscowości/sołectw Gminy.
    Uczestnicy debaty strategicznej reprezentujący miejscowość Zalezianka:
    1. Romuald Kowaliński – Wójt Gminy Łączna
    2. Jolanta Kołomańska - Radna
    3. Czesław Borowiec – Sołtys Zalezianki
    11.2 Zadania nie inwestycyjne 31
    12. Opis zadania priorytetowego w ramach „PROW 2007-2013” 32
    12.1 Harmonogram rzeczowo-finansowy zadania priorytetowego 33
    13. Realizacja Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka 33
    13.1 Wdrażanie 34
    13.2 Finansowanie 35
    13.3 Komunikacja społeczna i promocja 39
    13.4 Monitoring 40
    13.5 Aktualizacja 40
    Bibliografia 40
    Spis tabel 41
    Spis fotografii 41
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 5 / 42
    i kierunki uzdrowienia dyskomfortu mieszkańców, wynikające z sygnalizowanych niedostatków
    i dysproporcji względem innych miejscowości/sołectw Gminy.
    Uczestnicy debaty strategicznej reprezentujący miejscowość Zalezianka:
    1. Romuald Kowaliński – Wójt Gminy Łączna
    2. Jolanta Kołomańska - Radna
    3. Czesław Borowiec – Sołtys Zalezianki
    4. Urszula Majewska
    5. Agnieszka Czerwińska
    6. Robert Grabowski
    7. Tadeusz Kabała
    8. Bogusław Przeorski
    9. Maciej Kalemba
    10. Elżbieta Głowacka
    11. Beata Osman
    oraz moderatorzy zebrania:
    1. Katarzyna Kowalska
    2. Rafał Graczkowski
    Łącznie w dyskusji wzięło udział 13 osób.
    Zdjęcie 1: Spotkanie roboczy dot. POM 11.01.2010 Fot. Pro-inspiracaja.pl, Katarzyna
    Kowalska
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 6 / 42
    Zdjęcie 1: Spotkanie roboczy dot. POM 11.01.2010 Fot. Pro-inspiracaja.pl, Katarzyna
    Kowalska
    Zdjęcie 2: Spotkanie robocze ds. POM 11.01.2010 Fot. Pro-inspiracja.pl Katarzyna
    Kowalska
    3. Metodologia
    Plan Odnowy Miejscowości poprzez zastosowanie metody oddolnej, wynikającej wprost
    z bezpośredniego uczestnictwa mieszkańców miejscowości Zalezianka angażuje dwie
    zainteresowane strony na szczeblu władz Gminy oraz sołectwa.
    Plan Odnowy Miejscowości powstał w oparciu o dwa nurty prowadzenia badań:
    I. Praktyczne zdefiniowanie zagadnień badawczych dotyczących rzeczywistych źródeł
    problemów sołectwa Zalezianka oraz próba stworzenia kompleksowych rozwiązań
    wskazanych kwestii.
    1.1. Metoda „Praca Zespołowa” - Spotkania robocze pozwalały na debatę społeczną oraz na
    swobodną prezentację poglądów każdej ze stron. Wykorzystano technikę „brainstorm” (burza
    mózgów), jako metodę generowania pomysłów i innowacji. Dzięk i z r óżnicowaniu osób
    uczestniczących w spotkaniu możliwe stało się pełne przedstawienie problemów i możliwości
    stworzenia strategii ich rozwiązania. Technika spisywania pomysłów oraz problemów pozwoliła
    na wytworzenie poczucia ich rzeczywistego istnienia oraz umożliwiła ich pełne zdefiniowanie.
    1.2. Analiza SWOT – zdefiniowanie mocnych oraz słabych storn hamujących rozwój bądź
    umożliwiających postęp miejscowości Zalezianka. Próba zakwalifikowania szans i zagrożeń jakie
    mogą nieś ć za sobą zaplanowane inwestycje. Metoda wykorzystana w celu optymalnego
    określenia możliwych perspektyw osiągnięcia skutków działań.
    Realizacja powyższych badań była możliwa dzięki zastosowaniu prezentacji multimedialnej oraz
    użyciu flipczartów.
    II. Teoretyczny zbiór zagadnień dotyczących historii Zalezianki oraz struktury Zalezianki
    w kontekście Gminy Łączna.
    2.1. Analiza materiałów źródłowych – analiza dostępnej literatury oraz danych statystycznych
    dotyczących miejscowości Zalezianka oraz Gminy Łączna.
    2.2. Analizy eksperckie – współpraca z Zespołem Piszącym Monografię Gminy Łączna.
    Proces tworzenia Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018
    1. Spotkanie z władzami miejscowości i gminy
    - Omówienie najważniejszych elementów składowych dokumentu, dyskusja na temat aktualnego
    stanu miejscowośc i , u s t a l e n i e t e r m i n ó w s p o t k ań związanych z kolejnymi etapami
    przygotowywania dokumentu,
    2. Spotkanie strategiczne z przedstawicielami miejscowości Zalezianka.
    - Prezentacja informacji ogólnych na temat Planu Odnowy Miejscowości,
    - Warsztaty – analiza potrzeb, opracowanie najważniejszych celów oraz wizji danej
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 7 / 42
    1. Spotkanie z władzami miejscowości i gminy
    - Omówienie najważniejszych elementów składowych dokumentu, dyskusja na temat aktualnego
    stanu miejscowośc i , u s t a l e n i e t e r m i n ó w s p o t k ań związanych z kolejnymi etapami
    przygotowywania dokumentu,
    2. Spotkanie strategiczne z przedstawicielami miejscowości Zalezianka.
    - Prezentacja informacji ogólnych na temat Planu Odnowy Miejscowości,
    - Warsztaty – analiza potrzeb, opracowanie najważniejszych celów oraz wizji danej
    miejscowości przy współudziale osób obecnych na spotkaniu,
    3. Prace nad POM Zalezianka
    - Umieszczenie uwag ze spotkanie strategicznego
    4. Zebranie wiejskie mieszkańców Zalezianka w sprawie przyjęcia Planu
    - Prezentacja multimedialna opracowania,
    - Dyskusja,
    - Głosowanie oraz podjęcie uchwały przez zebranie wiejskie.
    5. Prezentacja Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka na Sesji Rady Gminy w Łącznej
    - Podjęcie uchwały przez Radę.
    Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka jest dokumentem sporządzonym przy udziale
    mieszkańców sołectwa oraz władz gminnych. Skonsolidowano w nim analizę potrzeb, problemów,
    ale również możliwości i atutów miejscowości, wskazanych przez zainteresowane strony. Tym
    samym dokument w pełni wpisuje się w świadomość mieszkańców Zalezianki i jest przez nich
    akceptowany.
    4. Obszar i czas realizacji Planu Odnowy Miejscowości
    Niniejszy dokument odnosi się do ram czasowych 2010-2018, zaprojektowanych na terenie
    miejscowości Zalezianka inwestycji społeczno-gospodarczych, mających na celu poprawę
    jakości życia mieszkańców całego sołectwa. Plan Odnowy Miejscowości sporządzony jest
    zgodnie z priorytetami i celami dokumentów planistycznych wyższego rzędu (powiatowymi,
    regionalnymi, krajowymi i UE). Wpisuje się w Strategię Rozwoju Gminy Łączna, tym samym
    precyzuje możliwości rozwoju miejscowości Zalezianka, przyczyniając się do poprawy kondycji
    społeczno-gospodarczej całej Gminy.
    Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka, jako plan strategiczny pozwala na wykorzystanie
    środków budżetu gminy oraz zewnętrznych, na realizację kluczowych inwestycji, istotnych dla
    społeczności lokalnej. Sprecyzowane przez mieszkańców potrzeby, problemy oraz wskazanie
    efektywnych środków ich naprawy wspomogą sposób zarządzania i administrowania
    miejscowością. Dokument stanie się punktem odniesienia do optymalnego rozwoju
    miejscowości.
    Przy opracowaniu Planu Odnowy Miejscowości, duż ą rolę odegrała społecznoś ć lokalna
    reprezentująca Zaleziankę, czynnie uczestnicząca w pracach Zespołu Roboczego ds. Planu
    Odnowy Miejscowości (11 stycznia 2010 roku) oraz podczas Zebrania Wiejskiego (20 stycznia
    2010 roku).
    5. Charakterystyka Miejscowości Zalezianka
    5.1 Położenie, przynależność administracyjna, powierzchnia i liczba ludności
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 8 / 42
    5. Charakterystyka Miejscowości Zalezianka
    5.1 Położenie, przynależność administracyjna, powierzchnia i liczba ludności
    Zdjęcie 3: Mapa lokalizacyjna miejscowości Zalezianka Źródło www.targeo.pl
    Zalezianka to jedno z sołectw Gminy Łączna położonej w granicach administracyjnych powiatu
    skarżyskiego, zajmującego czę ś ć obszaru województwa świętokrzyskiego. Gmina Łączna
    sąsiaduje z Gminami: Suchedniów, Bliżyn, Masłów, Bodzentyn, Zagnańsk a odległość do miasta
    województwa (Kielc) wynosi 20 km. Gmina Łączna powstała na mocy decyzji społeczeństwa
    lokalnego 1 stycznia 1995 r., oddzielając s ię tym samym od przynależności do Gminy
    Suchedniów.
    Gmina Łączna posiada atrakcyjne położenie geograficzne. Usytuowana jest pomiędzy: od
    wschodu Suchedniowsko-Oblęgorskim Parkiem Krajobrazowym, od Zachodu Sieradowickim
    Parkiem Krajobrazowym, natomiast od południa zajmuje obszar pasma Klonowskiego,
    z najwyższym szczytem Górą Bukową.
    Samo sołectwo Zalezianka znajduje się na pograniczu Gminy Łączna oraz Gminy Zagnańsk.
    Obszar ten posiada współrzędne geograficzne 50º59’49’’N oraz 20º45’34’’E.
    Gminą Łączna zajmuje obszar ok. 62 km², z czego więcej niż 50 % stanowią powierzchnie
    lasów państwowych oraz prywatnych. Gmina rozciąga się po obu stronach trasy E7, natomiast
    Zalezianka stanowić będzie węzeł trasy S7.
    W skład Gminy wchodzi 13 sołectw. Pozycje poszczególnych sołectw pod względem
    powierzchni i liczby mieszkańców na mapie gminy obrazuje poniższe zestawienie.
    Tabela nr 1. Powierzchnia oraz liczba mieszkańców poszczególnych sołectw w gminie
    Łączna wg stanu na 31.12.2007
    Źródło: Urząd Gminy w Łącznej
    Z powyższego zestawienia wynika, iż sołectwo Zalezianka zajmuje największą czę ś ć całej
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 9 / 42
    Tabela nr 1. Powierzchnia oraz liczba mieszkańców poszczególnych sołectw w gminie
    Łączna wg stanu na 31.12.2007
    Źródło: Urząd Gminy w Łącznej
    Z powyższego zestawienia wynika, iż sołectwo Zalezianka zajmuje największą czę ś ć całej
    Gminy. Część obszarów, na której zlokalizowana jest miejscowość zostaje w posiadaniu samego
    sołectwa. Zalezianka dzieli się na Zaleziankę „górną” oraz Zaleziankę „dolną” nazywaną młodszą
    częścią miejscowości.
    Sytuacja demograficzna jest bardzo ważnym czynnikiem oddziaływującym na życie społeczne
    i gospodarcze każdej jednostki administracyjnej. W związku z powyższym przedstawione poniżej
    dane dotyczące sfery społecznej, należy uznać za bardzo istotne, gdyż w sposób pośredni
    decydują o przyszłym potencjale demograficznym obszaru. Miejscowość Zalezianka wpisuje się
    w trendy demograficzne w stosunku do całej struktury Gminy. Istotnym z punktu widzenia stanu
    ludności jest fakt stosunkowo dużej feminizacji ludności w okresie poprodukcyjnym. Z analizy
    wynika, iż kobiety w okresie poprodukcyjnym stanowią około p ołowy kobiet w okresie
    produkcyjnym. Tendencja wśród mężczyzn jest malejąca, około 1 2 % mężczyzn w wieku
    poprodukcyjnym w stosunku do mężczyzn w wieku produkcyjnym.
    Tabela 2 - Miejscowość Zalezianka na tle Gminy Łączna w statystyce stan na 31.12.2009
    rok
    Źródło: Urząd Gminy w Łącznej
    Tabela 3 Struktura ludności miejscowości Zalezianka i Gminy Łączna wg wieku-stan na
    31.12.2009 r.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 10 / 42
    Tabela 3 Struktura ludności miejscowości Zalezianka i Gminy Łączna wg wieku-stan na
    31.12.2009 r.
    Źródło: Urząd Gminy w Łącznej
    5.2 Historia Miejscowości
    Zalezianka to nazwa miejscowości, której etymologia nie jest do końca wyjaśniona. Tereny
    Zalezianki w zamierzchłych czasach stanowiły obszary w całości pokryte lasami. Mieszkańcy
    okolicznych miejscowości trudnili się bartnictwem. Prawdopodobnie nazwa pochodzi od
    „leziwa”- przyrządu, który używany był przez bartników do zbiorów barci w wyższych partiach
    drzew.
    Rozwój miejscowości Zalezianka jest ściśle powiązany z miejscowością Ł ączna, która
    powstanie swoje wiąże z kolonizacją prowadzoną na tym tere¬nie przez biskupów krakowskich
    w II poło¬wie XIV wieku. Procesy te zapoczątkował biskup Bodzanta, a kontynuował Florian
    z Mokrska, Jan Redlica, Piotr Wysz, Wojciech Jastrząb, a przede wszystkim Zbigniew Oleśnicki.
    Od roku 1795 (po III rozbiorze Polski) tereny obecnej gminy Łączna na okres do 1809 roku
    znalazły się w zaborze austriackim. Następnie weszły w skład Księstwa Warszawskiego (do 1815
    roku), a później Królestwa Polskiego.
    Pierwsza połowa XIX wieku to zanik tradycji hutniczych i górniczych w tym rejonie
    i bartnictwa. Ogromne znaczenie dla rozwoju Łącznej i okolic miała budowa w latach 1820-1836
    traktu warszawskiego. W 1846 roku powstały karczmy w Łącznej i Występie. O ciekawej
    przeszłości historycznej tych terenów świadczą między innymi pomnik powstańca z 1863 r. na
    Występie oraz mogiła żołnierza napoleońskiego z 1813 r. na polanie Obrozik.
    Okres międzywojenny zaznaczył się rozwojem gospodarczym tych terenów. W Łącznej działał
    tartak, spół¬dzielnia „Rolnik”, drobne zakłady handlowe i rzemieślnicze.
    3 września 1939 r. stacja kolejowa w Łącznej zostaje zbombardowana przez niemieckie
    lotnictwo. W okresie II wojny światowej na tych terenach walczyła Armia „Prusy”. W celu
    osłonięcia koncentracji Armii 'Prusy' Wódz Naczelny wydał polecenie płk. Kazimierzowi
    Glabiszowi i ppłk. Bronisławowi Kowalczewskiemu zorganizowanie doraźnej obrony w Górach
    Świętokrzyskich. Ze znajdujących się w Kielcach i okolicy oddziałów polskich zorganizowali oni
    dwie podgrupy 'Kielce' i 'Radom', które miały osłaniać Armię 'Prusy' przed niemieckim
    manewrem okrążającym. Grupa płk Glabisza walczyła na kierunku Skarżysko. Dnia 7 września
    jednostki ppłk Kowalczewskiego stoczyły całodzienny bój pod Łączną i Ostojowem z częścią
    2 Dywizji Lekkiej Wehrmachtu, opóźniając ruchy wroga. W grupie ppłk Kowalczewskiego
    znaleźli się żołnierze z 64, 65, 66 i 77 Pułków Piechoty oraz z 16 Dywizji Piechoty, a także
    jednostki artyleryjskie z 12 i 55 PAL. W ciężkich walkach pod Łączną poległo kilkudziesięciu
    polskich żołnierzy, których pochowano na miejscowym cmentarzu w sześciu kwaterach. Znajduje
    się na nim również zbiorowa mogiła ofiar bombardowania pociągu z września 1939 roku. W 2006
    r. z funduszy Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa postawiono w miejscu mogiły pomnik
    z piaskowca.
    W zasobach Państwowej Ochrony Służby Zabytków w Kielcach znajdują się trzy miejsca
    pamięci narodowej z tego okresu - w Klonowie, Zaleziance i Łącznej.
    5.3 Określenie przestrzennej struktury miejscowości
    O strukturze przestrzennej miejscowości Zalezianka decyduje system historycznie
    ukształtowanego osadnictwa w całej Gminie Łączna.
    Gmina Łączna to wielodrożna wieś zbudowana z kilku powiązanych ze sobą wsi rzędówek
    stanowiących odrębne sołectwa, co stanowi jej charakterystyczną cechę.
    Zalezianka to typowa wieś ulicowa, w której zabudowa skupia się po obu stronach drogi
    gminnej, liczącej na odcinku Zalezianka około 3,4 km. Tereny sołectwa Zalezianka wykorzystane
    są głównie pod zabudowę mieszkaniową budynków wolnostojących parterowych lub
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 11 / 42
    O strukturze przestrzennej miejscowości Zalezianka decyduje system historycznie
    ukształtowanego osadnictwa w całej Gminie Łączna.
    Gmina Łączna to wielodrożna wieś zbudowana z kilku powiązanych ze sobą wsi rzędówek
    stanowiących odrębne sołectwa, co stanowi jej charakterystyczną cechę.
    Zalezianka to typowa wieś ulicowa, w której zabudowa skupia się po obu stronach drogi
    gminnej, liczącej na odcinku Zalezianka około 3,4 km. Tereny sołectwa Zalezianka wykorzystane
    są głównie pod zabudowę mieszkaniową budynków wolnostojących parterowych lub
    kondygnacyjnych. Zalezianka posiada tereny w połowie uzbrojone z możliwością podłączenia
    miejscowości do niektórych brakujących mediów.
    W wyniku sygnalizowanego zapotrzebowania prawdopodobne staję się przekształcenie i zmiana
    Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego i wyznaczenie dodatkowego terenu pod
    zabudowę mieszkaniową, z czym związane są również inwestycje w infrastrukturze drogowej.
    W Zaleziance brak jest wyodrębnionych terenów rekreacyjnych, spełniających funkcję
    integracyjną mieszkańców oraz będących wyznaczeniem centrum miejscowości. Rolę ośrodka
    skupiającego życie publiczne i społeczne pełni teren, na którym zlokalizowane są szkoła oraz
    Kaplica.
    Zalezianka położona jest na terenie o ukształtowaniu wznoszącym. W środkowej części
    miejscowości, w punkcie wierzchołka wniesienia usytuowana jest Kaplica pod wezwaniem św.
    Maksymiliana. Stanowi on dominantę miejscowości ze względu na swoje położenie oraz funkcję
    społeczną.
    Zdjęcie 4: Widok na Kaplicę św. Maksymiliana Fot. Pro-inspiracja.pl Katarzyna Kowalska
    6. Inwentaryzacja zasobów służących odnowie miejscowości
    Zasoby sołectwa to wszelkie elementy materialne i niematerialne wsi oraz otaczającego ją
    obszaru, które mogą być wykorzystane obecnie bądź w przyszłości przy budowaniu oraz realizacji
    publicznych i prywatnych przedsięwzięć odnowy wsi. Przy analizie zasobów wzięto pod uwagę
    następujące ich kategorie: środowisko przyrodnicze, środowisko kulturowe, dziedzictwo
    historyczne, obiekty, tereny, infrastruktura, gospodarka i rolnictwo, instytucje publiczne,
    organizacje społeczne.
    6.1 Zasoby przyrodnicze i dziedzictwo kulturowe
    Zalezianka to miejscowość, której połowa przynależnych terenów stanowią lasy. Bogactwem
    sołectwa są walory naturalne pobliskich terenów, w szczególności będących pod patronatem
    Suchedniowsko-Oblęgorskiego Parku Krajobrazowego. Lasy skrywają bogactwo różnorodności
    form fauny oraz flory przy zmiennym ukształtowaniu terenu sprzyjającemu rekreacji, zwłaszcza
    istniejącą zieleń łęgową z enklawami łąk o cennych walorach przyrodniczych. Przez las przepływa
    również ciek (rzeka) zwana Jaślanką. Bliskość zbiornika wodnego w Jaśle, przyczynia się również
    do wzbogacenia oferty turystycznej samej Zalezianki.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 12 / 42
    Suchedniowsko-Oblęgorskiego Parku Krajobrazowego. Lasy skrywają bogactwo różnorodności
    form fauny oraz flory przy zmiennym ukształtowaniu terenu sprzyjającemu rekreacji, zwłaszcza
    istniejącą zieleń łęgową z enklawami łąk o cennych walorach przyrodniczych. Przez las przepływa
    również ciek (rzeka) zwana Jaślanką. Bliskość zbiornika wodnego w Jaśle, przyczynia się również
    do wzbogacenia oferty turystycznej samej Zalezianki.
    Zdjęci 5: lasy Zalezianki Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
    Podróż do tajemniczego lasu zapewnia doznania estetyczne, ale również historyczne.
    Atrakcyjnie ukształtowany teren Zalezianki stał się miejscem wielu walk partyzanckich.
    Miejscowoś ć położona była na linii frontu walk z okupantem i stała się dwukrotnie ofiarą
    spalenia. Upamiętnieniem mienionych wydarzeń są dwa miejsca pamięci: Osieczno w głębi lasupomnik
    przyrody o wysokości 5 m w postaci drzewa cisa oraz pomnik zlokalizowany koło szkoły
    poświęcony walkom partyzanckim w 1943r. Pomnik stanowi jedno z trzech miejsc pamięci
    narodowej z okresu II wojny światowej zlokalizowanych w Gminie Łączna, pozostałe dwa
    znajdują się w sołectwach: w Klonowie i Łącznej.
    Zdjęci 6: Pomnik partyzantów:„Chwała poległym w walce z hitlerowskim okupantem
    partyzantom”Fot. www.laczna.pl
    Historia walk powstańczych znana jest głównie z przekazów społeczności lokalnej. Wiadomo,
    iż Zalezianka została uhonorowana Orderem II klasy Grunwaldu nadanym w 1984r. za
    zangażownaie społeczości lokalnej w walki partyzanckie.
    Zalezianka jest miejscem, przez które prebiega pieszy, czerwony szlak turystyczny „Diabla
    Góra” liczący 97 km, odcinek trasy przechodzący przez miejscowość liczy około 3,5 kilometra
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 13 / 42
    Zdjęci 6: Pomnik partyzantów:„Chwała poległym w walce z hitlerowskim okupantem
    partyzantom”Fot. www.laczna.pl
    Historia walk powstańczych znana jest głównie z przekazów społeczności lokalnej. Wiadomo,
    iż Zalezianka została uhonorowana Orderem II klasy Grunwaldu nadanym w 1984r. za
    zangażownaie społeczości lokalnej w walki partyzanckie.
    Zalezianka jest miejscem, przez które prebiega pieszy, czerwony szlak turystyczny „Diabla
    Góra” liczący 97 km, odcinek trasy przechodzący przez miejscowość liczy około 3,5 kilometra
    i prowadzi do końca szlaku w Łącznej. Szlak „Diabla Góra” łączy ze sobą miejsca o unikalnych
    walorach przyrodniczych ale również obszary walk partyzanckich i miejsc pamięci.
    Charakterystyczną cechą Gminy Łączna jest mnogoś ć przydrożnych kapliczek oraz krzyży.
    W samej Zaleziankce również są one dostrzegalne na poboczach. Jedna z nich została ufundowana
    w 1914 roku, przez mieszkańców sołectwa, na pamiątkę założenia parafii pod wezwaniem św.
    Szymona i Judy Tadeusza w Łącznej.
    Zdjęcie 7: Kaplica przydrożna w Zaleziance. Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
    Istotnym elementem dzidzictwa kulturowego Zalezianki jest Kaplica św. Maksymiliana.
    Wybudowana w latach ’80 XXw. O jej patetycznym charakterze przesądza fakt wybudowania jej
    przy zaangażowniu mieszkańców Zalezianki.
    Zdjęcie 8: Kaplica św. Maksymiliana Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 14 / 42
    Wybudowana w latach ’80 XXw. O jej patetycznym charakterze przesądza fakt wybudowania jej
    przy zaangażowniu mieszkańców Zalezianki.
    Zdjęcie 8: Kaplica św. Maksymiliana Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 15 / 42
    Zdjęcie 8: Kaplica św. Maksymiliana Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
    Zdjęcie 9: Elementy środowiska Kulturowego Gminy Łączna, w tym Zalezianki
    Fot. www.laczna.pl
    6.2 Obiekty i tereny
    Tereny zakwalifikowane jako obszar Zalezianki, z Planu Zagospodarowania Przestrzennego
    przeznaczone są pod budownictwo mieszkaniowe domów wolnostojących, zwłaszcza
    z uwzględnieniem miejsc przeznaczonych pod działalnoś ć agroturystyczną oraz pod tereny
    rolnictwa ekologicznego. W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego tereny
    Zalezianki wskazywane są jako miejsca pod us ługi turystyczno-rekreacyjne (domki letniskowe,
    pensjonaty). Plan również zakłada możliwoś ć dowolnego rozwoju i rozmieszczenia placówek
    handlowych i gastronomicznych w granicach terenów budowlanych, stosownie do występujących
    potrzeb lokalnych, z preferencją koncentracji takich obiektów w między innymi Zaleziance, na
    terenach na ten cel wyznaczonych.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 16 / 42
    z uwzględnieniem miejsc przeznaczonych pod działalnoś ć agroturystyczną oraz pod tereny
    rolnictwa ekologicznego. W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego tereny
    Zalezianki wskazywane są jako miejsca pod us ługi turystyczno-rekreacyjne (domki letniskowe,
    pensjonaty). Plan również zakłada możliwoś ć dowolnego rozwoju i rozmieszczenia placówek
    handlowych i gastronomicznych w granicach terenów budowlanych, stosownie do występujących
    potrzeb lokalnych, z preferencją koncentracji takich obiektów w między innymi Zaleziance, na
    terenach na ten cel wyznaczonych.
    Zalezianka to miejscowość o dużym potencjale rozwojowym ze względu na brak zarysowanego
    centrum miejscowości (skwerów, parków), skupiającego życie społeczne, rekreacyjne
    mieszkańców, a istniejącym wyraźnym zapotrzebowaniem na zagospodarowanie terenu pod
    wskazane użytkowanie. Mieszkańcy na spotkaniu roboczym podkreślali priorytetowoś ć takiej
    inwestycji, zwłaszcza iż sołectwo dysponuje własnym terenem, na którym istnieje możliwość
    usytuowania miejsca o charakterze użytku publicznego, integracyjnego. Z poruszoną kwestią
    wiąże się poprawa estetyki, podniesienie funkcji użytecznej i społecznej miejscowości oraz
    zagospodarowanie terenów zaniedbanych i niewykorzystywanych, zwłaszcza obszarów za szkołą.
    W Zaleziance istnieje również plac zabaw dzieci usytuowane przy szkole. Pomimo jego
    wyposażenia nie spełnia on oczekiwań mieszkańców oraz korzystających z niego dzieci. Istnieje
    zapotrzebowanie na kolejne miejsce zabaw najmłodszych mieszkańców miejscowości.
    W planach inwestycyjnych sołectwa uwzględniona jest również potrzeba wybudowania parkingu
    przy Kaplicy.
    Zalezianka jest sołectwem położonym na uboczu Gminy, ze względu na stosunkowo niewielką
    liczbę mieszkańców, na jej terenie brak jest usytuowanych obiektów publicznych, takich jak np.
    apteki, punkty opieki medycznej, poczta. Bliskoś ć takich miejscowości jak Łączna i Zagnańsk
    zapewnia mieszkańcom dostęp do zaspokajania podstawowych potrzeb konsumpcyjnospołecznych.
    Niewątpliwym atutem Zalezianki jest dostęp do walorów przyrodniczych terenów otaczających
    miejscowość. Brak usytuowanego przemysłu sprzyja czystości powietrza, zachowaniu dostatków
    naturalnych lasów. Położenie na pograniczu dwóch Gmin: Łącznej oraz Zagnańsk, sprawia iż
    miejscowość jest atrakcyjnym punktem bazy turystycznej. Aby w pełni wykorzystać potencjał jaki
    sama natura stworzyła, niezbędna jest ingerencja w zaadaptowanie ścieżek spacerowych,
    rowerowych z pobliskimi miejscowościami, a także r o z w ó j b a z y n o c l e g o w e j o r a z
    gastronomicznej. Obecnie na terenie Zalezianki nie funkcjonuje żadne gospodarstwo
    agroturystyczne stwarzające możliwości wypoczynku w zaciszu tutejszych okolic.
    Zajęcia sportowe i aktywność fizyczna realizowane są w budynku oraz prowizorycznym boisku
    szkoły podstawowej oraz gimnazjum.
    6.3 Infrastruktura społeczna
    Ze względu na peryferyjne położenie miejscowości względem innych sołectw Gminy Łączna,
    Zalezianka posiada niewielką infrastrukturę społeczną. Należy do niej Szkoła Podstawowa oraz
    Gimnazjum Gminne usytuowane w jednym budynku, Kaplica, sklep oraz punkt wymiany butli
    gazowych. Bliskoś ć większych miejscowości jak Łączna i Zagnańsk zapewnia mieszkańcom
    dostęp do pozostałych punktów infrastruktury publicznej.
    Budynek szkolny został oddany do użytku w 1969 r. jako inicjatywa społeczna mieszkańców
    Zalezianki. Potrzeba wybudowania szkoły związana była z jej wcześniejszym usytuowaniem
    w domu prywatnym. Budynek szkolny jest podstawą funkcjonowania Szkoły Podstawowej, do
    której uczęszcza 23 uczniów klas od 0-3 z Zalezianki oraz pobliskich miejscowości, Gimnazjum
    Gminnego o liczbie 182 uczniów uczęszczających z terenu całej gminy. Patronem szkoły jest
    Mieczysław Kowalski, sekretarz Kieleckiego Okręgu PPR. Nazwa związana jest z pomnikiem
    pamięci poległych w walkach partyzantów, zlokalizowanego na obszarze terenu szkoły.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 17 / 42
    Mieczysław Kowalski, sekretarz Kieleckiego Okręgu PPR. Nazwa związana jest z pomnikiem
    pamięci poległych w walkach partyzantów, zlokalizowanego na obszarze terenu szkoły.
    Zdjęcie 10: Budynek Szkoły w Zaleziance. Fot. Pro -inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
    Plac wokół szkoły jest zagospodarowany w boisko szkolne o nawierzchni naturalnej (trawiastej)
    oraz plac zabaw wyposażony przy współudziale środków unijnych pozyskanych przez Szkołę
    Podstawową.
    Zdjęcie 11: Zagospodarowanie terenu przyszkolnego. Fot. Pro-Inspiracja.pl, Katarzyna
    Kowalska
    Pomimo wszelkiej dbałość o budynek szkoły oraz otaczający ją teren, nie jest on wystarczający
    na potrzeby miejscowości. Brak jest profesjonalnych boisk, gdzie uczniowie mogą w pełni
    wykorzystywać zajęcia szkolne sportowe oraz aktywnie spędzać czas poza godzinami lekcyjnymi.
    Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum Gminne w celu zminimalizowania skutków położenia
    szkoły na terenie wiejskim, korzysta z wszelkich form i programów dofinansowywania
    pozabudżetowego szkoły. Dyrekcje obu szkół prężnie korzystają z funduszy Unii Europejskiej,
    tworząc projekty zaję ć poza lekcyjnych czy też doposażając infrastrukturę szkoły. „Szkoła
    marzeń” realizowana w roku latach 2005-2006 rozwijająca zainteresowania matematycznoprzyrodnicze,
    „Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. w formie zajęć
    rozwijających zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia uczniów”, „ Program English Teachingwyrównywanie
    szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz zwiększanie zainteresowania
    uczeniem się i nauczaniem języka angielskiego”, „W poszukiwaniu perełek przyrody i kultury”,
    „Program Feniks”- rozwijający zainteresowania najlepszych uczniów z dziedziny fizyki, pomoc
    rzeczowa w formie zestawów multimedialnych, „Szkoła równych szans” to projekty Gminnego
    Gimnazjum, które w ostatnich latach efektywnie przyczyniają się do podnoszenia umiejętności
    uczniów oraz kadry nauczycielskiej.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 18 / 42
    szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz zwiększanie zainteresowania
    uczeniem się i nauczaniem języka angielskiego”, „W poszukiwaniu perełek przyrody i kultury”,
    „Program Feniks”- rozwijający zainteresowania najlepszych uczniów z dziedziny fizyki, pomoc
    rzeczowa w formie zestawów multimedialnych, „Szkoła równych szans” to projekty Gminnego
    Gimnazjum, które w ostatnich latach efektywnie przyczyniają się do podnoszenia umiejętności
    uczniów oraz kadry nauczycielskiej.
    Zdjęcie 12: Tablice informacyjne projektów realizowanych przez Szkołę Podstawową oraz
    Gimnazjum. Fot. Pro-Inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
    Na terenie miejscowości nie ma ośrodka zdrowia. Opiekę zdrowotną świadczy Ośrodek
    Zdrowia w Łącznej bądź w Zagnańsku, w którym świadczona jest opieka ogólnolekarska
    i stomatologiczna.
    Pomimo położenia Zalezianki na terenie o zróżnicowanym ukształtowaniu, mieszkańcy
    korzystają z Internetu, głównie rozpowszechnianego drogą radiową.
    Dostępnoś ć miejsc o przeznaczeniu społecznym nie jest wystarczająca na potrzeby
    mieszkańc ó w s ołectwa. Podstawową kwestią poruszaną przez zgromadzenie na spotkaniu
    roboczym jest brak funkcjonowania instytucji aktywizujących oraz zrzeszających mieszkańców.
    W Zaleziance brak jest miejsca służącego organizowaniu tzw. „imprez środowiskowych”,
    kulturowych, rekreacyjnych, czego odczuwalnym brakiem są artykułowane postulaty
    mieszkańców sołectwa.
    Udział usług zaliczanych do infrastruktury społecznej powoduje wzrost skłonności
    mieszkańców do korzystania z rynkowych usług oświaty, kultury, sportu i innych dziedzin obsługi
    a w konsekwencji prowadzi do zahamowania zjawiska migracji i wzrostu znaczenia w regionie.
    Dlatego niezwykle ważnym zadaniem władz lokalnych na kolejne lata jest podjęcie inicjatyw
    prowadzących do uzupełnienia bazy usług społecznych - o takie elementy jak stworzenie miejsca
    do uprawiania sportu np. w formie kompleksu boisk sportowych, integracji mieszkańców
    sołectwa.
    6.4 Infrastruktura techniczna
    Zalezianka to sołectwo o potencjale rozwojowym infrastruktury technicznej. Poziom
    wyposażenia w podstawowe media gospodarstw domowych jest w standardzie podstawowym: prąd
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 19 / 42
    Dlatego niezwykle ważnym zadaniem władz lokalnych na kolejne lata jest podjęcie inicjatyw
    prowadzących do uzupełnienia bazy usług społecznych - o takie elementy jak stworzenie miejsca
    do uprawiania sportu np. w formie kompleksu boisk sportowych, integracji mieszkańców
    sołectwa.
    6.4 Infrastruktura techniczna
    Zalezianka to sołectwo o potencjale rozwojowym infrastruktury technicznej. Poziom
    wyposażenia w podstawowe media gospodarstw domowych jest w standardzie podstawowym: prąd
    elektryczny, woda, infrastruktura drogowa, usuwanie odpadów, sieć telekomunikacyjna.
    Infrastruktura drogowa
    Przez Zaleziankę przebiega:
    • droga powiatowa nr 0307T Wąsosza-Belno-Zalezianka-Łączna, o długości 4710 mb.
    Istniejąca droga lokalna, oznaczona symbolem KL.5, relacji Występa – Zalezianka – Gózd -
    Jęgrzna, z odgałęzieniem do Belna, przebiegająca po drogach powiatowych nr 15489 i nr 15893
    oraz po drodze gminnej Gózd - Jęgrzna. Droga, poza obsługą przyległych terenów, zapewnia
    połączenia komunikacyjne z drogą krajową Nr 7 i docelowo z postulowaną drogą ekspresową
    KS.7 za pośrednictwem dwóch węzłów drogowych w Łącznej i Występie. Dla tej drogi
    Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego ustala minimalne parametry techniczne
    i minimalne ograniczenia w jej obudowie, z uwzględnieniem przekroju ulicznego na długości
    terenów budowlanych, analogiczne do drogi KL.2.
    Droga komunikacyjna przebiegająca przez miejscowoś ć posiada zróżnicowaną nawierzchnie
    (kamienne brukowane, sześciokątne płyty betonowe). Stan techniczny drogi nie jest zadawalający.
    O braku bezpieczeństwa przebiegającej trasy świadczy fakt braku ciągu pieszego na odcinku całej
    miejscowości, brak rowów przydrożnych (kanalizacji deszczowej).
    Komunikacja transportowa
    Miejscowość dysponuje relatywnie dobrym położeniem na szlaku komunikacyjnym, ze względu
    na bliskość drogi krajowej E7, oraz będącej w trakcie realizacji inwestycji drogi S7, której to
    budowa wiąże się z powstaniem węzła komunikacyjnego w Zaleziance.
    Usługi komunikacji zbiorowej świadczone są przez PKS Kielce na trasie Kielce-Łączna (przez
    Zagnańsk) oraz przez prywatnych przewoźników. W miejscowości są dwa przystanki autobusowe,
    wybudowane przy współudziale mieszkańców. Niewątpliwym utrudnieniem jest brak
    bezpośredniego połączenia z miastem powiatowym Skarżyskiem Kamienną.
    Zdjęcie 13:Przystanek w Zaleziance. Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
    Na terenie miejscowości nie ma linii kolejowych. Najbliżej położoną trasa kolejową jest trasa
    z Kielc przez Zagnańsk, Łączną.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 20 / 42
    wybudowane przy współudziale mieszkańców. Niewątpliwym utrudnieniem jest brak
    bezpośredniego połączenia z miastem powiatowym Skarżyskiem Kamienną.
    Zdjęcie 13:Przystanek w Zaleziance. Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
    Na terenie miejscowości nie ma linii kolejowych. Najbliżej położoną trasa kolejową jest trasa
    z Kielc przez Zagnańsk, Łączną.
    Zdjęcie 14.: Linia kolejowa w Łącznej. Fot. www.pkp.pl
    Sieć wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa
    Obszar gminy jest w 99,9% zwodociągowany. Głównym źródłem zasilającym gospodarstwa
    domowe jest podziemne ujęcie wody oraz przepompownie, znajdujące się w Zaleziance. Ujęcie
    wody w Zaleziance (WZ-1) posiada wydajnoś ć 50,8 m3/h, przy depresji 6,0 m. Woda
    doprowadzona jest do odbiorców poprzez stację wodociągową z pompownią i zbiornikami wody
    (WZ-4) do miejscowości Zalezianka oraz poprzez stację wodociągową z pompownią
    i zbiornikiem wody (WZ-5) do miejscowości Występa. Dla tego ujęcia ustanowiona została
    strefa ochrony bezpośredniej,
    Miejscowy Plan Zagospodarowania terenu przewiduje pełne uzbrojenie terenu Zalezianki we
    wszystkie niezbędne instalacje, których obecnie brakuje, jak: gazowa-obecnie mieszkańcy
    korzystają z butli gazowych, kanalizacyjna.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 21 / 42
    wszystkie niezbędne instalacje, których obecnie brakuje, jak: gazowa-obecnie mieszkańcy
    korzystają z butli gazowych, kanalizacyjna.
    Zdjęcie 15: Ujęcie wody w Zaleziance. Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
    Zdjęcie 16: Przepompownia wody w Zaleziance Fot. Pro-inspiracja.pl., Katarzyna
    Kowalska
    Gospodarka odpadami
    Mieszkańcy Zalezianki posiadają zbiorowy odbiór odpadów komunalnych, które są
    segregowane.
    6.5 Przedsiębiorczość i rolnictwo
    Obszar miejscowości Zalezianka ma charakter rolniczy, jednakże mieszkańcy sołectwa coraz
    częściej poszukują innej formy zatrudnienia, głównie z powodu średniej klasy bonitacyjnej ziem
    uprawnych (V-VI klasa bonitacyjna) raz zróżnicowanego ukształtowania terenu. Użytki rolne
    wynoszą 145,42 ha z czego grunty orne zajmują 71,9 ha oraz sady 0,7, pozostała część to inna
    forma zagospodarowania wskazanych terenów pod działalność rolniczą. Tereny leśne stanowią
    dużą część sołectwa. Ze względu na walory naturalne obszaru Zalezianka jest to jedno z sołectw
    Gminy Łączna o dużym potencjale agroturystycznym oraz rekreacyjnym.
    Tabela 4: Struktura Gruntów wg klas bonitacyjnych w miejscowości Zalezianka stan na
    dzień 31.12.2009 r.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 22 / 42
    Tabela 4: Struktura Gruntów wg klas bonitacyjnych w miejscowości Zalezianka stan na
    dzień 31.12.2009 r.
    Na terenie miejscowości Zalezianka funkcjonują 4 podmioty gospodarcze-ich profil
    przedstawia poniższa tabelka. W miejscowości znajduje się jeden sklep oraz punkt wymiany butli
    gazowych, pozostałe dwie działalności prowadzone są w sektorze budownictwa. Dodatkowym
    źródłem zatrudnienia dla mieszkańców sołectwa Zalezianka jest przemysł związany z eksploatacją
    i przeróbką piaskowców kwarcytowych dewonu dolnego, wydobywane w kopalni „Bukowa Góra”.
    Zatrudnieniu poza rolniczemu sprzyja bliskość większych aglomeracji jak: miasto Kielce,
    Skarżysko Kamienna oraz miejscowości Zagnańsk i Łączna. Mieszkańcy Zalezianki coraz
    częściej znajdują zatrudnienie poza Gminą Łączna, ze względu na poprawę infrastruktury
    komunikacyjnej z wyżej wymienionymi ośrodkami.
    Istotną rolę w kształtowaniu przyszłej formy zatrudnienia w sołectwie odgrywać będzie
    agroturystyka.
    Tabela 5:Struktura działalności gospodarczych prowadzonych w miejscowości
    Zalezianka w Gminie Łączna
    Źródło: Urząd Gminy w Łącznej
    6.6 Kapitał społeczny i ludzki
    Na kapitał społeczny i ludzki składa się szereg działań podejmowanych przez mieszkańców
    Zalezianki w celu stworzenia optymalnych warunków rozwoju miejscowości. Na terenie
    Zalezianki brak jest formalnych stowarzyszeń, klubów sportowych, które przyczyniły by się do
    większej integracji społecznej sołectwa. Nie mniej jednak Zalezianka ma duże tradycje społeczne
    w odniesieniu do czynów publicznych, inwestycji wykonanych przez mieszkańców. Wybudowanie
    budynku szkoły, Kaplicy, pomoc w zbudowaniu przystanków autobusowych, nadzór nad
    wykonaniem nawierzchni drogi to niektóre z aktów solidaryzmu mieszkańców Zalezianki. Na
    spotkaniu roboczym mieszkańcy podkreślali, iż poczucie wspólnoty, wzajemna pomoc sąsiedzka
    oraz akty solidaryzmu to cechy, które wyróżniają tutejszą społeczność. Niewątpliwie brak
    infrastruktury społecznej w postaci miejsca spotkań mieszkańców, aktywnego spędzania
    wspólnego czasu nie sprzyja zawiązywaniu i podtrzymywaniu silnych relacji, tym samym istotnym
    staje się inwestycja w tego typu miejsca.
    Na jakość życia mieszkańców wpływa fakt braku:
    -boisk sportowych,
    -miejsc aktywnego spędzania czasu,
    -miejsca spotkań mieszkańców,
    -brak działających formalnych stowarzyszeń, kół zainteresowań.
    7. Kluczowe obszary problemowe.
    Podczas spotkania przedstawicieli mieszkańców miejscowości Zalezianka, które odbyło się 11
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 23 / 42
    Na jakość życia mieszkańców wpływa fakt braku:
    -boisk sportowych,
    -miejsc aktywnego spędzania czasu,
    -miejsca spotkań mieszkańców,
    -brak działających formalnych stowarzyszeń, kół zainteresowań.
    7. Kluczowe obszary problemowe.
    Podczas spotkania przedstawicieli mieszkańców miejscowości Zalezianka, które odbyło się 11
    stycznia 2010 r. w Gimnazjum w Zaleziance wyłoniono najważniejsze problemy miejscowości.
    Można je pogrupować w następujące obszary:
    - niezadawalający stan infrastruktury technicznej
    - słaby rozwój infrastruktury społeczno – kulturalno - sportowej miejscowości
    - słaby rozwój turystyki i mała ilość miejsc rekreacji dla mieszkańców
    Problemy cząstkowe, wynikające z problemu głównego:
    - potrzeba budowy chodnika przy drodze powiatowej na odcinku miejscowości Zalezianka
    - zły stan nawierzchni i potrzeba poszerzenia drogi powiatowej
    - brak kanalizacji sanitarnej, w tym kanalizacji deszczowej
    - brak gazociągu
    - potrzeba bieżących remontów i utrzymania dróg i oświetlenia ulicznego
    Problemy cząstkowe, wynikające z problemu głównego:
    - potrzeba kompleksu sportowego (modernizacja boiska do piłki nożnej, budowa boiska do
    siatkówki i koszykówki)
    - potrzeba doposażenia szkoły podstawowej, gimnazjum w sprzęt, pomoce naukowe
    i dydaktyczne
    - potrzeba budowy świetlicy wiejskiej
    - potrzeba utrzymania i remontów Kaplicy wraz z terenem wokół
    - potrzeba utworzenie Koła Gospodyń Wiejskich i jego doposażenia
    - potrzeba utworzenia i doposażenia Klubu Sportowego
    - potrzeba stworzenia oferty spędzania wolnego czasu dla młodzieży – siłownia i fitness
    Problemy cząstkowe, wynikające z problemu głównego:
    - brak oznakowania miejsc pamięci, pomników,
    - brak mapy miejscowości na tle gminy, powiatu, regionu „Tu jesteś turysto” wraz
    z zaznaczonymi atrakcjami, szlakami,
    - potrzeba zagospodarowania terenu wokół i za szkołą dla potrzeb społeczności lokalnej,
    - potrzeba budowy ścieżek rowerowych, spacerowych, szlaków.
    8. Ocena mocnych i słabych stron miejscowości
    Opracowanie Planu Odnowy Miejscowości zostało poprzedzone przeprowadzeniem
    kompleksowej analizy czynników wewnętrznych i zewnętrznych związanych z rozwojem
    miejscowości. Analiza SWOT służy do uporządkowania danych i informacji, jest wykorzystywana
    w uspołecznionym procesie planowania. Polega ona na ocenie szans i zagrożeń procesu rozwoju
    w kontekście własnych atutów (silnych stron) i słabości. Nazwa SWOT pochodzi od pierwszych
    liter angielskich słów: strenghts – silne strony, weaknesses - słabe strony, opportunities -
    szanse/możliwości, threats – zagrożenia.
    Przedstawiona poniżej analiza stanowi syntezę poszczególnych obszarów życia społecznogospodarczego
    miejscowości.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 24 / 42
    miejscowości. Analiza SWOT służy do uporządkowania danych i informacji, jest wykorzystywana
    w uspołecznionym procesie planowania. Polega ona na ocenie szans i zagrożeń procesu rozwoju
    w kontekście własnych atutów (silnych stron) i słabości. Nazwa SWOT pochodzi od pierwszych
    liter angielskich słów: strenghts – silne strony, weaknesses - słabe strony, opportunities -
    szanse/możliwości, threats – zagrożenia.
    Przedstawiona poniżej analiza stanowi syntezę poszczególnych obszarów życia społecznogospodarczego
    miejscowości.
    Tabela 6: Analiza SWOT
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 25 / 42
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 26 / 42
    9. Miejscowość Zalezianka w 2018 roku
    Podczas debaty strategicznej oraz zebrania wiejskiego wypracowano wspólnie wizję rozwoju
    Miejscowości na najbliższe lata. Z wizji bezpośrednio wynikają obszary, które powinny być
    uatrakcyjniane. Obszary, cele i kierunki działania dla każdego z obszarów życia społeczno –
    gospodarczego - wzajemnie się uzupełniających.
    Cztery obszary rozwojowe:
    Cel: Budowa obiektów sportowych ( np. kompleksu boisk) związanych z życiem kulturalnym
    i społecznym. W nowoczesnych społeczeństwach ery globalizacji sport jest jedną z ważnych
    wartości kulturowych, wpływających na rozwój człowieka, jego zdrowie i jakość życia. Sport
    będzie zajmował coraz mocniejszą pozycję w szeroko pojmowanym systemie wartości
    indywidualnych i społecznych, służąc wszechstronnemu rozwojowi człowieka, w tym zachowaniu
    zdrowia i sprawności oraz wartościowemu zagospodarowaniu czasu wolnego. Priorytetem w tym
    obszarze jest budowa przy budynku szkolnym boisk do możliwości uprawiania różnego rodzaju
    sportu. Obiekty sportowe będą służyć organizacji różnych spotkań, imprez i konkursów
    o charakterze sportowo-rekreacyjnym.
    Cel: Uporządkowanie terenu za szkołą, będącego własnością sołectwa, które utworzy miejsce
    rekreacji i wypoczynku z którego będą korzystali mieszkańcy, goście z zewnątrz, a w
    szczególnośc i d z i e c i i młodzież. Uporządkowanie terenu przyczyni się do aktywnego
    i pożytecznego spędzania wolnego czasu. Stworzy możliwości rozwijania zainteresowań różnymi
    dziedzinami sportu. Wpłynie to pośrednio na promocję i wzrost atrakcyjności turystycznej
    Zalezianki. W sposób pośredni wpłynie na aktywniejszą i efektywniejszą współpracę na rzecz
    dorobku kulturowego miejscowości.
    Zadaniem priorytetowym jest zaadaptowanie terenu za szkołą i stworzenie miejsca integracji
    społecznej, poprzez budowę placu zabaw oraz miejsca rekreacji w postaci altany, grilla, ławeczki,
    alejek brukowych.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 27 / 42
    i pożytecznego spędzania wolnego czasu. Stworzy możliwości rozwijania zainteresowań różnymi
    dziedzinami sportu. Wpłynie to pośrednio na promocję i wzrost atrakcyjności turystycznej
    Zalezianki. W sposób pośredni wpłynie na aktywniejszą i efektywniejszą współpracę na rzecz
    dorobku kulturowego miejscowości.
    Zadaniem priorytetowym jest zaadaptowanie terenu za szkołą i stworzenie miejsca integracji
    społecznej, poprzez budowę placu zabaw oraz miejsca rekreacji w postaci altany, grilla, ławeczki,
    alejek brukowych.
    Cel: Poprawa stanu infrastruktury technicznej wpływającej na bezpieczeństwo osób
    korzystających między innymi z dróg. Inwestycje podniosą standard życia mieszkańców,
    spowoduje wzrost konkurencyjności miejscowości w regionie i województwie. Realizacja tego
    zadania przyczyni się stworzenia lepszych warunków inwestycyjnych, a w konsekwencji
    zapewnienia wystarczającej liczby miejsc pracy. Zadaniem priorytetowym w tym obszarze jest
    wybudowanie ciągu pieszego na długości 3400 mb.
    Cel: Stworzenie warunków do rozwoju turystki w regionie, poprzez zaadaptowanie pobliskich
    terenów leśnych oraz powstanie bazy noclegowo-turystycznej. Wykorzystanie potencjału
    środowiskowego oraz atrakcyjności położenia miejscowości. Inwestycje w rozwój turystyki
    przyczynią się do zmiany struktury zatrudnienia mieszkańców oraz do zaistnienia w gronie
    miejscowości atrakcyjnych i wartych odwiedzenia.
    Na podstawie tak określonych celów strategicznych została określona wizja Miejscowości
    Zalezianka w 2018 roku:
    Wizja jest zapisem woli mieszkańców i ich deklaracją wspólnego urzeczywistniania
    nakreślonych celów. Wizja w swej istocie łączy wszystkie środowiska, siły i osoby na rzecz jej
    realizacji, jednak bez wskazywania sposobów i środków. Te zapewne będą wypadkową aspiracji,
    doświadczeń i pomysłowości mieszkańców i ośrodków decyzyjnych wcielających ją w życie.
    10. Komplementarność celów strategicznych z innymi programami.
    Konstrukcja Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018 zakłada spójność jego
    celów strategicznych z następującymi programami:
    Tabela 7: Komplementarność celów z innymi programami
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 28 / 42
    Tabela 7: Komplementarność celów z innymi programami
    11. Opis planowanych zadań inwestycyjnych i przedsięwzięć aktywizujących społeczność
    lokalną
    Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka zawiera obszary inwestycyjne, które są istotne z punktu
    widzenia mieszkańców sołectwa, do optymalnego rozwoju miejscowości. Poniższe zestawienie
    zawiera uzgodnione przez mieszkańców propozycje inwestycyjne.
    Umieszczone przedsięwzięcia zostały zaplanowane na lata 2010-2018. Zadania te mogą być
    współfinansowane z „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013” w ramach
    działania „Odnowa i rozwój wsi”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
    Świętokrzyskiego oraz innych programów pomocowych.
    11.1 Zadania inwestycyjne do realizacji w latach 2010-2018wskazane przez mieszkańców
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 29 / 42
    widzenia mieszkańców sołectwa, do optymalnego rozwoju miejscowości. Poniższe zestawienie
    zawiera uzgodnione przez mieszkańców propozycje inwestycyjne.
    Umieszczone przedsięwzięcia zostały zaplanowane na lata 2010-2018. Zadania te mogą być
    współfinansowane z „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013” w ramach
    działania „Odnowa i rozwój wsi”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
    Świętokrzyskiego oraz innych programów pomocowych.
    11.1 Zadania inwestycyjne do realizacji w latach 2010-2018wskazane przez mieszkańców
    miejscowości Zalezianka
    Tabela 8: Zadania inwestycyjne do realizacji w latach 2010-2018 wskazane przez mieszkańców
    miejscowości Zalezianka
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 30 / 42
    11.2 Zadania nie inwestycyjne.
    Zestawienie zadań „nie inwestycyjnych”, których realizacja powinna się odbywać na bieżąco.
    Zadania te pociągają za sobą niewielkie nakłady finansowe.
    Tabela 9: Zadania nie inwestycyjne
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 31 / 42
    Zestawienie zadań „nie inwestycyjnych”, których realizacja powinna się odbywać na bieżąco.
    Zadania te pociągają za sobą niewielkie nakłady finansowe.
    Tabela 9: Zadania nie inwestycyjne
    12. Opis zadania realizowanego w ramach „PROW 2007-2013”, działanie „Odnowa
    i rozwój wsi”.
    Zadaniem priorytetowym, przewidzianym do realizacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów
    Wiejskich, działanie „Odnowa i rozwój wsi”, jest zadanie „Odnowa miejscowości Zalezianka
    poprzez budowę chodnikaplacu zabaw oraz miejsca rekreacji dla mieszkańców”.
    Zadanie to składa się z dwóch elementów składowych:
    1. Budowy chodnika - ok. 3400 m przez cał ą miejscowoś ć Zalezianka – szacunkowa
    wartość zadania: 770 000,00 zł
    2. Budowa placu zabaw: bujaczki, zjeżdżalnia, huśtawki, itp. oraz budowa miejsca
    rekreacji za szkołą: plantowanie terenu, altana, grill, ławeczki, alejki wyłożone kostką,
    itp. – szacunkowa wartość zadania: 50 000,00 zł
    Wartość zadania priorytetowego: 820 000,00 zł
    Planowana inwestycja odgrywać będzie dużą rolę dla społeczności lokalnej, związaną przede
    wszystkim ze zwiększeniem poczucia jej bezpieczeństwa (chodnik) i sprzyjać będzie
    nawiązywaniu kontaktów społecznych (plac zabaw, miejsce rekreacji dla mieszkańców).
    Budowa placu zabaw i miejsca rekreacji za szkoł ą wpisuje się w kształtowanie przestrzeni
    publicznej w miejscach przyczyniających się do nawiązywania kontaktów społecznych. Budowa
    chodnika zaś jest dla mieszkańców miejscowości najważniejszym zadaniem inwestycyjnym – tak
    wynika ze spotkania strategicznego mieszkańców. Należy podkreślić, iż drogą tą mieszkańcy
    udają się do Kaplicy, zaś dzieci do Szkoły Podstawowej. Brak chodnika przy drodze powiatowej
    na odcinku w miejscowości Zalezianka stanowi duże zagrożenie bezpieczeństwa ze względu na
    wąski pas jezdni i duży ruch samochodów. W związku z powyższym, budowa chodnika przez całą
    miejscowość Zalezianka jest ważna dla zaspokajania potrzeb mieszkańców (zwłaszcza w zakresie
    poczucia bezpieczeństwa).
    Łącznie koszt zadania priorytetowego będzie wynosił około 820 000,00 zł Jego realizacja jest
    planowana na lata 2010-2012. Należy jednak zaznaczyć, że szczegółowe określenie kosztów
    będzie możliwe dopiero po opracowaniu kosztorysów inwestorskich dla przedmiotowych
    inwestycji.
    12.1 Harmonogram rzeczowo – finansowy zadania priorytetowego
    Tabela 10: Harmonogram rzeczowo – finansowy zadania priorytetowego
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 32 / 42
    Łącznie koszt zadania priorytetowego będzie wynosił około 820 000,00 zł Jego realizacja jest
    planowana na lata 2010-2012. Należy jednak zaznaczyć, że szczegółowe określenie kosztów
    będzie możliwe dopiero po opracowaniu kosztorysów inwestorskich dla przedmiotowych
    inwestycji.
    12.1 Harmonogram rzeczowo – finansowy zadania priorytetowego
    Tabela 10: Harmonogram rzeczowo – finansowy zadania priorytetowego
    13. Realizacja Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka
    Realizacja projektów zawartych w Planie Odnowy Miejscowości Zalezianka będzie uzależniona
    bezpośrednio od możliwości finansowych Gminy oraz od wielkości dofinansowania ze źródeł
    zewnętrznych. Wdrożenie Planu będzie mieć bezpośredni pozytywny wpływ na sferę
    przedsiębiorczośc i i środowisko przyrodnicze, powstaną nowe miejsca pracy, zwiększą się
    dochody własne gminy, poprawią się warunki komunikacji drogowej. Efektywnoś ć realizacji
    Planu będzie oceniania na podstawie przyjętych wskaźników/mierników celów operacyjnych.
    Wskaźniki osiągnięcia POM Zalezianka:
    a. wskaźnik produktu
    - budowa miejsca rekreacji,
    - budowa bazy rekreacyjno-sportowej,
    - modernizacja dróg, ścieżek rowerowych,
    - powstanie parkingu przy Kaplicy,
    - budowa ciągu pieszego wzdłuż drogi.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 33 / 42
    Wskaźniki osiągnięcia POM Zalezianka:
    a. wskaźnik produktu
    - budowa miejsca rekreacji,
    - budowa bazy rekreacyjno-sportowej,
    - modernizacja dróg, ścieżek rowerowych,
    - powstanie parkingu przy Kaplicy,
    - budowa ciągu pieszego wzdłuż drogi.
    b. wskaźnik rezultatu
    - liczba nowopowstałych obiektów kulturalnych i rekreacyjnych,
    - zaadaptowanie ścieżek rowerowych, szlaków pieszych,
    - ilość nowych obiektów rekreacyjno-sportowych,
    - liczba metrów bieżących wybudowanego chodnika,
    - ilość nowopowstałych obiektów obsługujących ruch turystyczny.
    c. wskaźnik oddziaływania
    - poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
    - poprawa stanu środowiska naturalnego,
    - poprawa aktywności społecznej mieszkańców,
    - wzrost atrakcyjności turystycznej miejscowości.
    13.1 Wdrażanie
    Poszczególne projekty będą wdrażane w oparciu o zasady wydatkowania środków wg źródeł ich
    pochodzenia. W niektórych sytuacjach może to oznaczać, że chcąc korzystać z różnych źródeł
    finansowania należy sprostać wielu wymaganiom formalnym. Dotyczy to w szczególności
    odmiennych zasad wykorzystywania środków pochodzących ze źródeł krajowych oraz środków
    pochodzących z UE.
    Funkcję Instytucji Zarządzającej, Koordynującej i Wdrążającej realizacje Planu Odnowy
    Miejscowości będzie pełnić Wójt Gminy. Zakres zadań Instytucji Zarządzającej obejmuje między
    innymi:
    • ustalenie szczegółowych zasad i kryteriów realizacji POM,
    • zbieranie danych statystycznych i finansowych na temat postępów we wdrażaniu oraz
    przebiegu realizacji projektów w ramach Planu,
    • zapewnienie zgodności realizacji Planu z poszczególnymi dokumentami programowymi
    wyższego rzędu,
    • zapewnienie przygotowania i wdrożenia Planu w zakresie informacji i promocji Planu,
    • dokładne oceny ex-post po zakończeniu realizacji Planu.
    Dla właściwej oceny Instytucja Zarządzająca może tworzyć grupy robocze, korzystać z opinii
    niezależnych ekspertów lub usług innych instytucji.
    Tabela 11: Harmonogram wdrażania Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 34 / 42
    niezależnych ekspertów lub usług innych instytucji.
    Tabela 11: Harmonogram wdrażania Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka
    13.2 Finansowanie
    Zadanie do realizacji zapisane w „Planie Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018”
    mogą być wsparte z następujących programów:
    1. „Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013”, działanie „Odnowa
    i rozwój wsi”.
    2. „Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego”
    3. ,, Program Operacyjny Kapitał Ludzki”
    4. ,,Świętokrzyski Program Odnowy Wsi”
    5. ,,Fundacja Wspomagania Wsi”
    6. ,, Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności”
    7. ,,Fundusz dla Organizacji Pozarządowych”
    Najważniejsze zadania realizowane w ramach tego działania związane są z tworzeniem
    dogodnych warunków dla rozwoju miejscowości, aktywizacją ludności wiejskiej, projektami
    związanymi z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej, w tym z utrzymaniem, odbudową
    i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi oraz podniesieniem atrakcyjności
    turystycznej danej miejscowości.
    Celem głównym programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej. O dofinansowanie
    mogą ubiegać się podmioty posiadające osobowość prawną (stowarzyszenia, związki
    stowarzyszeń, fundacje, firmy, urzędy gmin, itp.). Dotacja może stanowić nawet 100% wartości
    realizowanego projektu. Pieniądze mogą być przeznaczone na realizacje zadań związanych
    z poprawą jakości kapitału ludzkiego poprzez organizacje szkoleń, warsztatów, zajęć
    pozalekcyjnych, świetlic środowiskowych. W większości działań można także część dotacji
    przeznaczyć na zakup materiałów, urządzeń i sprzętu (od 10 do 15 proc. kwoty dotacji). Można
    realizować także projekty mające na celu tworzenie miejsc pracy poza rolnictwem, poprawę
    dostępu do zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz pobudzania
    aktywności mieszkańców obszarów wiejskich na rzecz rozwoju edukacji i wykształcenia.
    Podstawowym założeniem Świętokrzyskiego Programu Odnowy Wsi jest sprzyjanie wszelkim
    miejscowym inicjatywom społecznym służącym rozwojowi środowisk lokalnych, mający swe
    odzwierciedlenie w VI celu Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego do 2020 roku
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 35 / 42
    dostępu do zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz pobudzania
    aktywności mieszkańców obszarów wiejskich na rzecz rozwoju edukacji i wykształcenia.
    Podstawowym założeniem Świętokrzyskiego Programu Odnowy Wsi jest sprzyjanie wszelkim
    miejscowym inicjatywom społecznym służącym rozwojowi środowisk lokalnych, mający swe
    odzwierciedlenie w VI celu Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego do 2020 roku
    „Aktywizacja rolnictwa i wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich”.
    Jednym z podstawowych zadań programu są działania zmierzające do kultywowania
    w społecznościach lokalnych tradycji, historii i odrębności kulturowej w poszczególnych
    obszarach naszego regionu.
    Program jest skierowany do organizacji pozarządowych działających w sferze społecznej,
    kulturowej, rolniczej, rekreacyjnej, turystycznej, sportowej, ochrony środowiska, o statusie
    fundacji lub stowarzyszenia posiadających osobowość prawną oraz prowadzących działalność non
    profit.
    Dofinansowanie na pokrycie części wydatków poniesionych na realizację projektu (dotacja
    celowa).
    Udział środków własnych beneficjenta w realizowanym projekcie wynosić musi minimum 20%
    kosztów kwalifikowanych.
    Celem Fundacji jest wspomaganie inicjatyw gospodarczych i społecznych mieszkańców wsi
    i małych miast oraz inicjatyw związanych z poprawą stanu infrastruktury obszarów wiejskich,
    poprawa warunków życia i gospodarowania na wsi, rozwój społeczny i kulturalny wsi, rozwój
    oświaty wśród ludności wsi, ochrona środowiska naturalnego, wspieranie rozwoju
    niekonwencjonalnych źródeł energii, organizowanie opieki społecznej na wsi. Pomoc dla
    mieszkańców obszarów wiejskich, Fundacja realizuje poprzez: udzielanie ze środków pieniężnych
    Fundacji kredytów przez banki, z którymi Fundacja ma podpisane umowy o współpracy, na
    realizacje przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie działalności objętej celami statutowymi,
    udzielanie dotacji lub zwrotnej pomocy finansowej na warunkach preferencyjnych na realizacje
    przedsięwzięć, prowadzenie doradztwa techniczno-ekonomicznego, prowadzenie szkoleń,
    popularyzowanie wiedzy teoretycznej i praktycznej, organizowanie zaopatrzenia technicznego
    wspomaganych przedsięwzięć.
    Fundacja działa na rzecz umacniania społeczeństwa obywatelskiego, demokracji i gospodarki
    rynkowej w Polsce, w tym wyrównywania szans rozwoju indywidualnego i społecznego,
    a jednocześnie wspiera procesy transformacji w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
    PAFW urzeczywistnia swoje cele poprzez realizację programów w następujących obszarach
    tematycznych: Inicjatywy w zakresie edukacji, Rozwój społeczności lokalnych, Obywatel
    w demokratycznym państwie prawa i Dzielenie się polskimi doświadczeniami w zakresie
    transformacji. W działaniach na terenie Polski Fundacja koncentruje się obecnie na inicjatywach
    edukacyjnych, służących przede wszystkim wyrównywaniu szans, a także na wyzwalaniu
    i umacnianiu energii obywatelskiej w miejscach wymagających szczególnego wsparcia. Wsparcie
    ze strony Fundacji można uzyskać tylko w ramach jej programów. Zainteresowani uzyskaniem
    finansowego wsparcia ze strony PAFW ubiegają się o dotacje składając wniosek bezpośrednio
    u realizatora określonego programu. Decyzje w sprawie przyznania dotacji podejmują komisje
    ekspertów powoływana przez Fundację.
    Możliwość korzystania ze środków przeznaczonych dla organizacji pozarządowych związana
    jest z wejściem Polski do Unii Europejskiej i przystąpieniem do Europejskiego Obszaru
    Gospodarczego. Budżet Funduszu stanowi 7% kwoty przeznaczonej dla Polski w ramach
    Mechanizmów Finansowych i wynosi 37,8 milionów euro. Środki te będą dystrybuowane
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. S trona 36 / 42
    u realizatora określonego programu. Decyzje w sprawie przyznania dotacji podejmują komisje
    ekspertów powoływana przez Fundację.
    Możliwość korzystania ze środków przeznaczonych dla organizacji pozarządowych związana
    jest z wejściem Polski do Unii Europejskiej i przystąpieniem do Europejskiego Obszaru
    Gospodarczego. Budżet Funduszu stanowi 7% kwoty przeznaczonej dla Polski w ramach
    Mechanizmów Finansowych i wynosi 37,8 milionów euro. Środki te będą dystrybuowane
    w ramach otwartych konkursów projektów organizowanych w latach 2007-2009.
    Fundusz dla Organizacji Pozarządowych to trzy komponenty: demokracja i społeczeństwo
    obywatelskie, ochrona środowiska i zrównoważony rozwój, równe szanse i integracja społeczna.
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 37 / 42
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 38 / 42
    13.3 Komunikacja społeczna i promocja
    Informacja na temat realizacji Planu będzie przekazywana mieszkańcom w sposób ciągły:
    - na zebraniach wiejskich,
    - na sesjach Rady Gminy Łączna,
    - w biuletynie informacji publicznej,
    - w serwisie informacyjnym Gminy Łączna, na stronie www.laczna.pl,
    - na tablicach ogłoszeniowych.
    Realizacja Planu musi opierać się na właściwym odbieraniu informacji zwrotnej, tak aby móc
    dobrze go modyfikować. Będzie kontynuowana współpraca z sektorem prywatnym
    i organizacjami pozarządowymi. Celem działań informacyjnych będzie:
    - zapewnienie powszechnego dostępu do informacji o możliwościach uzyskania wsparcia
    w ramach funduszy strukturalnych dla wszystkich grup docelowych,
    - zapewnienie bieżącego informowania o zakresie i wymiarze pomocy wspólnotowej dla
    poszczególnych projektów i rezultatach działań na poziomie Gminy,
    - zapewnienie współpracy z instytucjami zaangażowanymi w monitorowanie i realizowanie
    Planu w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych poprzez wymianę informacji i wspólne
    przedsięwzięcia,
    - wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak internet, poczta elektroniczna,
    elektroniczna archiwizacja dokumentów, w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy podmiotami
    uczestniczącymi w realizacji Planu.
    Wykorzystanie pomocy w ramach funduszy strukturalnych płynących z Unii Europejskiej
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 39 / 42
    - zapewnienie współpracy z instytucjami zaangażowanymi w monitorowanie i realizowanie
    Planu w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych poprzez wymianę informacji i wspólne
    przedsięwzięcia,
    - wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak internet, poczta elektroniczna,
    elektroniczna archiwizacja dokumentów, w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy podmiotami
    uczestniczącymi w realizacji Planu.
    Wykorzystanie pomocy w ramach funduszy strukturalnych płynących z Unii Europejskiej
    uzależnione jest od poziomu świadomości w zakresie ich istnienia oraz możliwości pozyskania
    tych środków do rozwoju gminy/miejscowości. W tym celu istnieje realna potrzeba
    konsekwentnego kształtowania pozytywnego wizerunku Planu Odnowy Miejscowości.
    Realizacji polityki informacyjnej służyć mają następujące instrumenty:
    - konferencje, seminaria, wykłady, warsztaty, prezentacje propagujące informacje
    o możliwościach wykorzystania środków unijnych,
    - wizytacje projektów, ekspozycje projektów – mogą stanowić skuteczne metody prezentacji
    osiągnię ć w zakresie realizacji inicjatyw z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej, a także
    informacje o projektach oraz ich promocja przez beneficjentów,
    - współpraca z mediami.
    13.4 Monitoring
    Monitoring umożliwia bieżącą ocenę realizacji zadań oraz celów, prognozowanie ewentualnych
    zmian w realizacji, dokonywanie bieżąc y c h k o r e k t i p o p r a w e k , p o d jęc i e d z i ałań
    zabezpieczających i naprawczych, informowanie społeczności o uzyskanych wynikach. W tym
    obszarze kluczowe znaczenie w monitorowaniu i wdrażaniu Planu będzie miała Rada Gminy. Jej
    główną rolą będzie monitoring przebiegu realizacji zadań zawartych w Planie oraz ewentualne
    interweniowanie w przypadku stwierdzenia opóźnień lub nieuzasadnionej rezygnacji z realizacji
    zadań.
    Tabela 13: Harmonogram monitorowania Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka
    13.5 Aktualizacja
    Organem uprawnionym do aktualizacji Planu jest Zebranie Wiejskie. Uaktualnienie dokumentu
    musi być zatwierdzone przez Radę Gminy. Będzie ona dokonywana w przypadku wniesionych
    uwag.
    B I B L I O G R A F I A
    I. Podstawowe dokumenty.
    1. Plan Zagospodarowania Przestrzennego Sołectwa Zalezianka na terenie gminy Łączna.
    2. Strategia Rozwoju Gminy Łączna na lata 2007-2020, Kielce-Łączna 2007.
    3. Zarys monografii Gminy Łączna (dokument w trakcie opracowania, udostępniony przez
    Zespół Roboczy).
    II. Dane statystyczne.
    1. Dane Urzędu Gminy w Łącznej
    2. Główny Urząd Statystyczny
    III. Źródła internetowe.
    1. www.laczna.pl
    2. www.uglaczna.bip.pl
    3. www.turystyka.skar.pl
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 40 / 42
    II. Dane statystyczne.
    1. Dane Urzędu Gminy w Łącznej
    2. Główny Urząd Statystyczny
    III. Źródła internetowe.
    1. www.laczna.pl
    2. www.uglaczna.bip.pl
    3. www.turystyka.skar.pl
    4. www.pkp.pl
    5. www.targeo.pl
    SPIS TABEL
    SPIS FOTOGRAFII
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 41 / 42
    SPIS FOTOGRAFII
    ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 42 / 42


    Data wprowadzenia: 2010-05-04 1037
    Data upublicznienia: 2010-05-04
    Art. czytany: 2346 razy

    Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Krzysztof Pastuszka
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    Biuletyn Informacji Publicznej
    Urząd Gminy Łączna
    Czerwona Górka 1B
    26 - 140 Łączna

    tel. 041/25 - 48 - 960
    fax. 041/25-48-977

    Godziny otwarcia:
    Poniedziałek
    7.30-16.00
    Wtorek - Czwartek
    7.30-15.30
    Piątek
    7.30-15.00

    Kasa czynna:
    poniedziałek - piątek
    8.00-13.30

    ePUAP – adres skrytki podawczej: /09v7jfy1xv/SkrytkaESP

    Starostwo Powiatowe
    w Skarżysku-Kamiennej
    www.spskarzysko.bip.doc.pl

    Dziennik Ustaw
    http://dziennikustaw.gov.pl
    Monitor Polski
    http://monitorpolski.gov.pl

    Urząd Gminy Łączna